کبودی ناشی از جراحی بینی از عوارض طبیعی و شایع بعد از جراحی بینی می باشد که بروز آن موجب نگرانی برخی از بیماران می گردد. در این مقاله از دکتر کیوان خوشخو ، بهترین جراح پلاستیک صورت و بینی تهران ، قصد داریم اطلاعاتی در رابطه با کبودی بعد از عمل بینی در اختیارتان قرار دهیم.

 

کبودی ناشی از جراحی بینی - دکتر خوشخو

دلیل ایجاد کبودی بعد از جراحی بینی چیست؟

برای انجام رینوپلاستی و ایجاد تغییرات در بینی افراد ، جراحان بینی از دو روش جراحی بسته و باز استفاده می نمایند که جراحی باز به دلیل مزایای بیشتری که نسبت به جراحی بسته دارد ، بیشتر توسط جراحان بینی مورد استفاده قرار می گیرد. در تکنیک باز بعد از بیهوش شدن افراد ، جراح بینی خوب در تهران اقدام به ایجاد چندین برش داخلی و یک برش بسیار کوچک در ناحیه کلوملا می نماید. بعد از ایجاد برش های لازم، با استفاده از ابزارهای مخصوص پوست بینی از ساختمان آن جدا می گردد و بهترین جراح بینی تهران اصلاحات لازم را در بینی ایجاد می کند. ایجاد برش بر روی پوست و ایجاد تغییر در ساختار و ساختمان بینی موجب بروز کبودی در بینی می گردد.

آیا شدت کبودی ناشی از عمل بینی در تمام افراد یکسان است؟

شدت کبودی ناشی از جراحی بینی در افراد مختلف متفاوت است و به موارد زیر بستگی دارد :

نوع بینی

میزان کبودی در بینی های گوشتی بیشتر از بینی های استخوانی است. ضخیم بودن پوست بینی های گوشتی و ضعیف بودن استخوان های آن موجب می گردد که بعد از عمل بینی ، ورم بیشتری در آن ایجاد شود.

میزان ایرادات موجود در بینی

بدیهی است که هرچه میزان ایراد بینی بیشتر باشد ، بینی نیازمند ایجاد تغییرات بیشتری می باشد.

اقدامات لازم برای کمک به کاهش کبودی ناشی از جراحی بینی

  • برای کمک به کنترل کبودی که یکی از عوارض جانبی اجتناب ناپذیر بعد از جراحی محسوب می شود ، اجرای دستورالعمل های زیر می تواند مفید واقع شود.
  • سر خود را خم نکنید و در زمان استراحت ، ترجیحاً چند بالش را در زیر سر قرار داده یا بر روی صندلی راحتی به حالت لم داده قرار بگیرید. اجتناب از خم شدن و فعالیت های سنگین ، از وارد آمدن فشار به ناحیه درمان جلوگیری می کند. به این ترتیب ، می توان از گسترش دامنه کبودی جلوگیری کرد.
  • برخی داروها از قبیل آسپرین ، ایبوپروفن و برخی مکمل های گیاهی ، باعث رقیق شدن خون می شوند و می توانند بر روی تشدید کبودی ، تاثیر گذار باشند . بمنظور کاهش احتمال کبودی بعد از عمل بینی ، پزشک در زمان مشخصی قبل از عمل ، دستور قطع مصرف این داروها را صادر کرده و توقف مصرف آنها باید تا مدتی بعد از عمل بینی ادامه یابد.
  • استعمال سیگار ، یکی از فاکتورهای منفی در هر فرایند درمانی است. قطع مصرف سیگار و محصولات وابسته به آن قبل از جراحی و تا مدتی بعد از عمل ، الزامی می باشد. سیگار تاثیر نامطلوب خود را از طریق تنگ کردن رگ های خونی بر جای می گذارد. وقتی رگ ها تنگ می شوند ، خونرسانی به بافت های آسیب دیده در طول درمان ، به خوبی انجام نمی شود. همین امر بر روی پروسه بهبود اثر گذاشته و باعث می شود که بهبود ، با سرعت کمتری پیش برود.
  • برخی مواد غذایی حاوی ماده ای به نام بروملین می باشند که در کنترل کبودی ناشی از جراحی بینی ، بسیار تاثیر گذار است. میوه هایی از قبیل آناناس ، دارای خاصیت ضد التهابی بسیار قوی بوده و مصرف آن در طول دوره بهبود بعد از عمل برای کمک به کاهش سریع تر کبودی بسیار توصیه می شود.
  • آب کرفس نیز بعنوان یک خوراکی حاوی تاثیرات آنتی اکسیدان بوده و مصرف آن بسیار موثر است.
  • قرار دادن کمپرس یخ نیز یکی از راهکار های توصیه شده برای کمک به کاهش کبودی و تورم بعد از عمل بینی می باشد. سرمای ناشی از کمپرس ، باعث جمع شدن عروق می شود و همین امر بر روی کاهش تورم و کبودی اثر می گذارد. کمپرس را حتماً در حوله ای تمیز بپیچید و سپس بر روی ناحیه درمان قرار دهید تا سرمای ناشی از آن باعث آسیب دیدن پوست نشود.
  • از مصرف مولتی ویتامین ها ، مکمل های گیاهی ، ویتامین E خودداری کنید.
  • دوبار در روز از کرم های مخصوص مثل آرنیکا ، ویتامین k و c استفاده کنید تا مشکل هر چه سریع تر رفع شود.
  • استفاده از عینک های طبی یا آفتابی می تواند به تیغه و گونه ها فشار وارد کند. این موضوع نه تنها تورم و تغییر رنگ پوست را تشدید می کند ، بلکه در برخی موارد باعث جا به جایی استخوان نیز می شود.
  • آب کافی بنوشید تا هم ورم کاهش یابد و هم کبودی ناشی از جراحی بینی درمان شود. این امر جریان خون را بهتر می کند و موجب تسریع دوره نقاهت می شود.

کبودی ناشی از جراحی بینی تا چه مدت ماندگار است ؟

کبودی معمولاً در روز دوم بعد از عمل شدت یافته و به اوج خود می رسد. این میزان کبودی در مقایسه با روز اول ، بیشتر است. اما نگران نباشید. این فرایند ، طبیعی بوده و واکنش بدن به جراحی ، محسوب می شود. از روز دوم به بعد ، شاهد کاهش ورم و کبودی در ناحیه درمان خواهید بود. بعد از سپری شدن یک هفته ، کبودی به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافته و نهایتاً بعد از گذر یک ماه ، هیچ آثاری از آن در ناحیه درمان مشاهده نخواهد شد.

آیا انتخاب دکتر جراح بینی خوب در مقابله با کبودی موثر است ؟

مهارت یک جراح بینی خوب در تهران ، تمام جوانب جراحی از جمله مدیریت دامنه کبودی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. کبودی یکی از عوارض جانبی اجتناب ناپذیر بعد از عمل رینوپلاستی بوده و نمایان شدن آن بعد از فرایند جراحی ، طبیعی است ، ولی سپردن جراحی به دست یک پزشک با تجربه و مهار می تواند تاثیر قابل ملاحظه ای در کنترل دامنه آن داشته باشد. جراح خوب با استفاده از تکنیک متناسب با نیازهای بینی و اجرای ماهرانه آن ، و نیز ایجاد برش ها در بینی در یک دامنه کنترل شده ، در واقع شرایطی را فراهم می آورد که بافت های بینی ، تحت تحریک کمتری قرار گیرند. تحریک کمتر بافت های بینی ، باعث محدود شدن دامنه کبودی می شود.

آیا کبودی ناشی از عمل زیبایی بینی ، نشانه نگران کننده ای است ؟

کبودی بعد از جراحی بینی به هیچ عنوان علامت نگران کننده ای محسوب نشده و خطرناک نمی باشد. کبودی ، عارضه جانبی طبیعی بعد از عمل بینی است که در دامنه های متغیر در بیماران مختلف اتفاق می افتد. علت بروز آن ، برش های ایجاد شده در طول فرایند ، در بافت های بینی می باشد. زمانی که برش در بافت بینی ایجاد می شود ، خون به داخل بافت بینی راه پیدا کرده و بعد از مدت کوتاهی در حدود یک هفته ، به طور خودبخود رفع می شود.

آیا بین سن و دامنه کبودی ناشی از جراحی بینی ، ارتباطی وجود دارد ؟

بین سن بیمار و دامنه کبودی ارتباط مستقیمی وجود دارد. هر چه سن فرد بیشتر باشد ، احتمال بروز کبودی در دامنه ای وسیع تر ، بیشتر است. بعلاوه ، با توجه به اینکه سرعت بهبود در بیماران کم سن تر ، بالاتر می باشد ، می توان انتظار داشت که بعد از جراحی در بیماران دارای سن بالاتر به دلیل کند تر بودن فرایند بهبود ، کبودی نیز مدت بیشتری تداوم داشته و با سرعت کمتری بهبود می یابد.

پریوست چیست و چه ارتباطی با کبودی بعد از عمل بینی دارد؟

پریوست ساختاری در بینی است که مسئولیت خونرسانی به بینی را بر عهده دارد. همانطور که در بالا شرح داده شد ، آسیب دیدگی مویرگ ها و نفوذ خون به بافت بینی ، باعث کبودی ناشی از جراحی بینی می شود. زمانی که برای رفع ایرادات بینی ، اقدامات لازم انجام می گیرد ، این بافت دچار آسیب دیدگی می شود و در نتیجه خون به بافت بینی نفوذ کرده و کبودی اتفاق می افتد. مهارت جراح در اجرای فرایند به شکلی که کمترین آسیب دیدگی متوجه این ساختار شود ، نقش بسیار مهمی در کنترل کبودی بعد از جراحی دارد.

زمان بندی کلی برای کبودی ناشی از جراحی بینی

وقوع این عارضه، به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. به همین خاطر زمانی که برای رفع آن صرف می شود در هر فرد متفاوت است. در این قسمت یک زمان بندی کلی برای این موضوع ارائه داده ایم.

  • روزهای اول

در این مدت به خاطر اکسیژن موجود در خون کبودی ناشی از جراحی بینی به رنگ قرمز خود را نشان می دهد. چون کمی طول می کشد تا خون زخم ها که به بافت ها وارد شده اند اکسیژن خود را از دست داده و تغییر رنگ بدهند، ممکن است اندازه کامل کبودی تا روز بعد قابل مشاهده نباشد. پس از این زمان تغییر رنگ واضح تر شده و تا چند روز به رنگ آبی، بنفش یا سیاه در می آید.

  • پنج روز بعد

همزمان با بهبود بدن، کبودی ناشی از جراحی بینی نیز محو می شود. این امر حدود پنج روز پس از اتمام پروسه اتفاق می افتد، اما اگر شدت تغییر رنگ پوست زیاد باشد، زمان بیشتری به طول می انجامد. رنگ این عارضه در این زمان از بنفش به سبز تغییر می کند و به مرور، کم رنگ تر می شود.

  • یک هفته بعد

در این مرحله رنگ آن از سبز به زرد تغییر می یابد و روز به روز بهتر می شود.

  • دو تا سه هفته بعد

تا این زمان، کبودی ناشی از جراحی بینی در بیشتر بیماران به طور کامل رفع می شود. بر طرف شدن کامل این عارضه بسته به شدت آن، متفاوت است.

چه زمانی نیاز است به پزشک مراجعه کنیم ؟

اغلب این مشکل تا دو هفته از بین می رود ، با اینکه در موارد شدیدتر ممکن است این مدت طولانی تر شود ، اما تا روز چهاردهم باید قادر باشید نشانه های بهبودی را مشاهده کنید. گاهی اوقات این عارضه نشان دهنده مشکل بزرگتری است. اگر هر با هر یک از علائم زیر مواجه شدید ، سریعا با بهترین جراح بینی تهران تماس بگیرید:

  • در صورتی که کبودی پس از هفت روز اول رو به بهتر نشد و تشدید یافت
  • اگر همراه با بروز این مشکل ، درد شدید هم احساس کردید
  • زمانی که در پوست خود ، توده هایی را لمس کردید
  • مشاهده خون در مدفوع یا ادرار

توجه داشته باشید که در بیشتر موارد ، کبودی ناشی از جراحی بینی نشان می دهد بدن به شکلی عادی و بدون محدودیت در حال درمان است.

قرص رفع کبودی بعد از عمل بینی

بروملین ماده موثر در قرص آناهیل می باشد. بروملین را از ساقه و هسته آناناس استخراج می کنند. این ترکیب به عنوان ضد التهاب و ضد تورم از زمان های گذشته به صورت سنتی مورد استفاده قرار می گرفت و در سال 1957 نیز برای نخستین بار در زمینه پزشکی به کار برده شد. همه ما از تاثیرات آناناس در کاهش ورم و کبودی های بعد از جراحی زیبایی بینی آگاه هستیم ؛ بنابراین دور از انتظار نیست که قرص آناهیل نیز تاثیراتی مشابه آناناس داشته باشد. امروزه در لیست دستورالعمل های بسیاری از جراحان بینی مصرف کپسول های آناهیل قرار دارد. برای جلوگیری از کبودی بعد از عمل بینی ، می توانید مصرف این قرص را یک هفته قبل از شروع جراحی آغاز نمایید. البته باید این موضوع را حتما به اطلاع پزشک خود برسانید. روزانه می توانید 1 الی 3 عدد از این کپسول را دو ساعت بعد از هر وعده غذایی مصرف نمایید. توصیه می شود 15 دقیقه قبل و بعد از مصرف قرص آناهیل ، از نوشیدن و خوردن پرهیز نمایید. از مهم ترین موارد مصرف قرص آناهیل به موارد زیر می توان اشاره نمود :

  1. رفع کبودی و خون مردگی های بعد از جراحی
  2. کمک به ترمیم جای زخم و اسکار
  3. تسریع بهبود زخم های جراحی و سوختگی
  4. کاهش التهاب

کرم و پمادهای موثر در رفع کبودی بعد از عمل بینی

از جمله پمادها و کرم های مورد تایید جراحان بینی که برای کاهش میزان ورم و کبودی ناشی از جراحی بینی و همچنین از بین بردن جای بخیه و کمک به بهودی سریع بافت ها تجویز می شود ، می تواند به موارد زیر اشاره نمود :

  • ویتامین آ د
  • جنتامایسین
  • پماد تتراسایکلین چشمی
  • سیکالفیت
  • زینک اکساید
  • استراتادرم
  • استاراتامد

پماد جنيتامايسين و تتراسيكلين چشمی برای جلوگیری از عفونت و التهاب بخیه های داخل بینی تجویز می شود. سایر کرم ها نیز خاصیت ضد التهابی داشته و به ترمیم زخم ها و برش های جراحی کمک می کند.

رفع کبودی بعد از عمل بینی با ماساژ صورت

ماساژ صورت یکی از روش های موثر برای رفع کبودی بعد از عمل بینی است. ماساژ با افزایش گردش خون در ناحیه مورد نظر، به جذب خونریزی و تسریع روند بهبودی کمک می کند.

ماساژ صورت بعد از عمل بینی به چه صورت و چه زمانی باید انجام شود ؟

زمان مناسب : ماساژ را باید 2 تا 3 روز بعد از عمل، زمانی که تورم اولیه فروکش کرده است، شروع کنید.
آهستگی و ملایمت : ماساژ را به آرامی و با حرکات ملایم انجام دهید. از فشار زیاد خودداری کنید.
حرکات ماساژ : حرکات ماساژ باید به صورت دورانی و از پایین به بالا باشد.
مدت زمان ماساژ : هر بار ماساژ را به مدت 5 تا 10 دقیقه انجام دهید.
تعداد دفعات ماساژ : می توانید ماساژ را 3 تا 4 بار در روز انجام دهید.

اما نکاتی وجود دارد که باید قبل از ماساژ دادن صورت خود به آن ها دقت کنید :

  • از ماساژ دادن مستقیم بینی خودداری کنید.
  • در صورت احساس درد یا ناراحتی، ماساژ را متوقف کنید.
  • قبل از ماساژ، حتماً دست های خود را بشویید.

بهترین روغن ها برای ماساژ کدام هستند؟

  • روغن نارگیل
  • روغن زیتون
  • روغن بادام
  • روغن آرگان

علاوه بر ماساژ، روش های دیگری نیز برای رفع کبودی بعد از عمل بینی وجود دارد:

استفاده از کمپرس یخ : کمپرس یخ را به مدت 10 تا 15 دقیقه در روز روی ناحیه کبودی قرار دهید.
استفاده از داروهای ضدالتهابی : داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن می توانند به کاهش تورم و کبودی کمک کنند.
مصرف ویتامین C : ویتامین C به ترمیم بافت ها و بهبودی زخم ها کمک می کند.
با انجام این روش ها می توانید به سرعت کبودی های بعد از عمل بینی را رفع کنید و به چهره خود شادابی و طراوت ببخشید.