انجام مراقبت های بعد از جراحی گوش مانند رعایت و انجام مراقبت های بعد از هر گونه جراحی دیگر در نتیجه آن تاثیر مستقیم دارد ، لذا در این مقاله از دکتر کیوان خوشخو ، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی خوب در تهران ، در رابطه با اقداماتی که فرد باید بعد از جراحی گوش انجام دهد ، به ارائه توضیحاتی خواهیم پرداخت.

مراقبت های بعد از جراحی گوش

نکات و مراقبت های بعد از جراحی گوش

  • حمل اجسام سنگین و ورزش کردن

پزشک برای مدت زمان مشخصی فرد را از بلند کردن اجسام سنگین و همینطور ورزش کردن منع خواهد نمود زیرا انجام این فعالیت ها ممکن است موجب خونریزی گوش ها شود.

  • رانندگی

توصیه می شود بعد از عمل گوش برای مدتی از رانندگی کردن بپرهیزید چرا که استفاده از سربندی که فرد بعد از جراحی ملزم به استفاده از آن است موجب کاهش شنوایی افراد شده و باعث می شود تا فرد نتواند با سر و گردن خود عکس العمل به موقع داشته باشد و این امر احتمال بروز تصادف را افزایش می دهد.

  • استراحت

فردی که اقدام به انجام جراحی زیبایی گوش در تهران نموده باید در نحوه خوابیدن خود بسیار دقت کرده و به پشت بخوابد و از خوابیدن به پهلو بپرهیزد ؛ زیرا خوابیدن در این موقعیت در دوران مراقبت های بعد از جراحی گوش ، موجب ایجاد فشار به گوش ها می شود. همچنین بهتر است افراد در موقعیتی بخوابند که سرشان بالاتر از سطح بدن آن ها قرار گیرد ، برای این کار می توان از دو یا چند بالشت در زیر سر بهره گرفت.

  • رژیم غذایی

بیمار باید به رژیم غذایی خود بعد از اتوپلاستی بسیار دقت کند. خوردن غذاهایی که در آن ها از نمک و ادویه زیادی استفاده شده باعث تشدید ورم گوش ها می شود و افراد با قطع یا کاهش مصرف این غذاها می توانند روند کاهش تورم گوش های شان را سرعت دهند. بعد از جراحی افراد می بایست استراحت کنند ، عدم تحرک کافی ممکن است منجر به ابتلای افراد به یبوست شود ، آشامیدن مایعات از ابتلای افراد به این بیماری جلوگیری می نماید.

  • استحمام

لازم است تا بیماران شب قبل از جراحی استحمام کنند ، دلیل تاکید بر این موضوع این است که افراد تا چند روز نیاز به استحمام نداشته باشند زیرا به مدت 3 روز باید از خیس شدن سر و پوششی که توسط پزشک بر روی آن قرار داده می شود جلوگیری نمود.

  • مصرف داروها

بیمار ملزم به استفاده منظم و سروقت داروهایی است که پزشک برای وی تجویز می کند ، زیرا این دارو ها به روند بهبود فرد سرعت می بخشند.

  • مراجعه به پزشک

لازم است تا بیمار پس از گذشت یک هفته برای بررسی نتیجه جراحی به پزشک خود مراجعه نماید.

  • سیگار نکشید.

سیگار کشیدن و حضور در محیط های آلوده به دود سیگار ، می تواند ریکاوری شما را مختل کند. بهبود ضعیف ، بر جای ماندن جای زخم ناهموار و به تعویق افتادن دوره ریکاوری همگی از جمله عارضه هایی هستند که به دلیل مصرف سیگار بروز پیدا می کنند. حداقل به مدت دو هفته در مراقبت های بعد از جراحی گوش ، از سیگار کشیدن دوری کنید.

  • از خاراندن خط برش خودداری کنید.

احساس خارش در راستای خط برش ، بسیار رایج است. این حس نشانه بهبود یافتن و بازتولید اعصاب است. سعی کنید از خاراندن برش ها بمنظور اجتناب از وارد کردن آسیب به آنها خودداری کنید. دقت کنید که اگر احساس خارش با قرمزی و خروج ترشحات یا داغ شده ناحیه درمان همراه بود ، حتماً مورد را به پزشک اطلاع دهید. این ممکن است علامت عفونت باشد.

  • مصرف مشروبات الکلی را ترک کنید.

حفظ سطح آبرسانی به بدن بسیار حائز اهمیت است. ولی الکل و مشروبات حاوی الکل ، می تواند به شدت باعث خشکی پوست شود. الکل میزان ادرار کردن را افزایش می دهد و به همین دلیل آب زیادی از بدن دفع می شود. همین امر باعث تحت تاثیر قرار گرفتن روند بهبود در جهت منفی می شود. همچنین الکل بر روی فرایند لخته شدن خون نیز تاثیر می گذارد. الکل یک رقیق کننده خون است و می تواند توانایی بدن در لخته کردن نرمال خون را تحت تاثیر قرار دهد. الکل ، تاثیر داروهای مسکن بعد از عمل گوش در تهران را نیز مختل می کند. حتی گاهی این داروها در صورت استفاده همزمان با الکل در دوران مراقبت های بعد از جراحی گوش می تواند یک ترکیب خطرناک و مضر را برای بدن شما شکل دهد.

مراقبت از زخم ها پس از جراحی زیبایی گوش

  • در خصوص مراقبت از زخم ها و برش های ایجاد شده در ناحیه درمان در طول جراحی ، بهتر است در روز اول الی سوم ، یعنی زمانی که پانسمان روی زخم ها تعویض می شود ، حمام کنید.
  • از قرار دادن زخم ها در معرض نور مستقیم آفتاب حداقل برای یک دوره 12 ماهه خودداری کنید. پوست ناحیه درمان در این دوره حساس است و نور آفتاب می تواند باعث آسیب دیدن آن شود.
  •  از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و در زمان خروج از منزل در دوران مراقبت های بعد از جراحی گوش ، از کرم ضد آفتاب با SPF30 یا بالاتر استفاده کنید.
  • برش ها را تمیز نگه دارید و به طور متناوب آنها را تحت نظارت قرار دهید تا مطمئن شوید که علائمی از عفونت در آنها وجود ندارد.
  • در تمام مدت 14 روز دوره ریکاوری از هد بند استفاده کنید. این کار به کمک به گوش های شما در ماندن در موقعیت تازه شکل داده شده شان ، بسیار کمک می کند. بعد از 3 هفته می توانید فقط شب ها از هد بند استفاده کنید.

در چه مواردی در مراقبت های بعد از جراحی گوش با پزشک تماس بگیریم؟

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر می توانید با پزشک تماس بگیرید :

  1. اگر تورم و کبودی به میزان غیر طبیعی ، افزایش پیدا کرد.
  2. اگر تورم و کبودی بعد از سپری شدن چند روز ، فروکش نکرد.
  3. اگر قرمزی در طول ناحیه برش ها ، افزایش پیدا کرد.
  4. اگر علیرغم مصرف داروهای مسکن در دوران مراقبت های بعد از جراحی گوش ، درد ناحیه درمان ، تسکین پیدا نکرد.
  5. اگر عوارض جانبی ناشی از مصرف داروهای مسکن از قبیل جوش ، حالت تهوع ، سردرد یا استفراغ را تجربه کردید.
  6. اگر دمای بدن تان بالا رفت و احساس کردید که تب دارید.
  7. اگر خروج موادی زرد یا سبز رنگ با بوی بد ، از ناحیه درمان و برش ها را تجربه کردید.
  8. اگر تب شما بالای 38 درجه بود.
  9. اگر در ناحیه گوش ، لخته های خون شکل گرفت.

استفاده از هدبند بعد از جراحی گوش

بعد از برداشتن پانسمان لازم است برای مدتی از هدبند روی گوش های خود استفاده نمایید. استفاده از هدبند به شکل گیری بهتر گوش ها کمک کرده ، همچنین از آسیب دیدن گوش ها جلوگیری می نماید. در هفته های ابتدایی دوران مراقبت های بعد از جراحی گوش لازم است به صورت مداوم از هدبند استفاده نمایید. بعد از این بازه زمانی استفاده شبانه روزی از هدبند ضرورت ندارد و تنها می توانید شب ها در هنگام خوابیدن از هدبند استفاده کنید.

خودداری از قرار گرفتن در محیط های گرم و مرطوب

در روزهای ابتدایی بعد از عمل زیبایی گوش ، پانسمانی روی گوش های شما قرار می گیرد ، در طی این مدت توصیه می شود از قرار گرفتن در معرض گرمای شدید و رطوبت بالا خودداری نمایید. از انجایی که بعد از انجام عمل اتوپلاستی برای مدتی گوش ها بی حس هستند ، ممکن است شما متوجه صدمه و آسیب هایی که به گوش ها وارد می شوند ، نشوید ؛ از این رو باید نهایت دقت و توجه را در دوران مراقبت های بعد از جراحی گوش داشته باشید تا آسیبی به گوش ها وارد نشود. به همین علت استفاده از سشوار برای خشک کردن موها در طی این مدت توصیه نمی شود.

انتخاب لباس مناسب

از دیگر توصیه های مهم در مراقبت های بعد از جراحی گوش ، انتخاب لباس های آزاد و گشاد و لباس هایی است که دارای دکمه و زیپ هستند ، به این ترتیب در هنگام تعویض لباس گوش ها به عقب کشیده نمی شوند و تحت فشار قرار نخواهند گرفت ؛ در غیر اینصورت ممکن است بخیه ها و محل برش های جراحی تحت فشار قرار گرفته و دچار آسیب شوند که درد و ناراحتی زیادی را برای بیمار ایجاد می کند.

آیا شنوایی بعد از جراحی گوش تغییر می کند ؟

خیر ، عمل اتوپلاستی با هدف تغییر ظاهر گوش ها انجام می شود و تاثیری در افزایش و یا کاهش شنوایی افراد نخواهد داشت.