به کم شنوایی ناگهانی گوش که به طور معمول یک طرفه و در یک گوش بروز می کند در اصطلاح سکته گوش می گویند. این اختلال معمولاً با علائمی همچون حس کیپی شدید در یک گوش و سپس نشنیدن صدا و یک صدای بوق مانند همراه است که افراد در صورت بروز آن حتماً باید به یک متخصص گوش و حلق و بینی خوب مراجعه نمایند. این عارضه یک آسیب ناگهانی بوده که طی آن به دلیل قطع یا کمبود اکسیژن، سلول های مژکدار حلزون گوش آسیب دیده و این امر موجب از دست رفتن شنوایی فرد به طور ناقص یا کامل می شود. در این مقاله دکتر کیوان خوشخو توضیحات جامعی را مطرح نموده اند که توصیه می شود زمان بگذارید و مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

کم شنوایی ناگهانی

سکته گوش دارای انواع مختلفی بوده و عوامل متفاوتی همچون تضعیف سیستم ایمنی در به وجود آمدن آن نقش دارند؛ بر طبق مطالعات انجام شده ضعیف شدن سیستم ایمنی بر اثر یک عامل ایجاد شده و دلیل مشخصی برای آن وجود ندارد، پس از ضعیف شدن سیستم ایمنی محرک ساده ای همچون استرس موجب پدید آمدن ناشنوایی یا کم شنوایی می گردد.

دلایل شایع بروز کم شنوایی ناگهانی چیست؟

  • شکسته شدن دیوار صوتی
  • عفونت های مزمن
  • وارد شدن ضربه به گوش
  • مصرف برخی داروها همچون آمینوگلیکوزیدها
  • اختلالات متابولیکی و هورمونی
  • عوامل ویروسی همچون اوریون
  • مشکلات گردش خون
  • علل عصبی همچون مولتیپل اسکلروزیس

همچنین باید بگوییم که احتمال بروز این عارضه در همه افراد و در تمامی گروه های سنی وجود داشته و هیچ ارتباطی به جنسیت ندارد.

پاتوفیزیولوژی کم شنوایی ناگهانی

مسیرهای نظری که در ذیل آورده ایم، مسیرهای پاتوفیزیولوژی منتخب برای کاهش شنوایی حسی ناگهانی ناشناخته هستند:

  • عفونت ویروسی لابیرنتیت
  • سازش عروق لابیرنتیت
  • پارگی غشاء داخل حلزونی

عفونت ویروسی

تعداد قابل توجهی از افرادی که شنوایی آن ها به طور ناگهانی کم شده یا از بین رفته است، بیماری عفونت ویروسی را دلیل بروز این مشکل گزارش کرده اند.

انجام مطالعه هیستوپاتولوژی بر روی استخوان گیجگاهی بیمارانی که دچار کم شنوایی ناگهانی حسی عصبی شده اند، نشان می دهد که آسیب های ویروسی موجب وارد شدن آسیب به حلزون گوش آن ها شده است.

کم شنوایی ناگهانی

سازش عروقی

عملکرد حلزون به طرز چشم گیری به تغییرات جریان خون حساس است.

آمبولی، اختلال عروق خونی حلزون به دلیل ترومبوز، اسپاسم عروق خونی و کاهش جریان خون از دیگر عوامل موثر در کم شنوایی ناگهانی ناشناخته به شمار می روند.

پارگی غشاء داخل حلزونی

غشاهای نازک گوش داخلی موجب جدا شدن گوش از گوش میانی می شوند. همچنین غشاهای حساس، فضاهای پری لنف و اندولنف درون حلزون را جدا می نمایند.

از لحاظ نظری پاره شدن یک یا هر دوی این غشاهای جدا کننده امکان کاهش شنوایی فرد را به دنبال خواهد داشت.

علائم کم شنوایی ناگهانی چیست؟

  1. مهم ترین نشانه، سنگین شدن گوش و وزوز کردن آن می باشد. افراد در صورت مشاهده این علائم هشدار دهنده باید به پزشک مراجعه نمایند.
  2. کسانی که در اثر ورود ضربه به سر گوش های شان سنگین شده است.
  3. سرگیجه
  4. تعادل نداشتن

همچنین باید بگوییم که علائم ذکر شده همیشه نشانه سکته گوش نبوده و گاهاً ممکن است فرد در سلامت کامل به سر برده و شنوایی او به طور کاملاً اتفاقی کاهش یافته و از بین رود.

آیا ناشنوایی ناشی از کم شنوایی ناگهانی دائمی می باشد؟

شانس بهبودی بیمارانی که سریعاً متوجه کاهش شنوایی یا ناشنوایی ناگهانی شده و در همان مراحل ابتدایی برای درمان به یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی خوب مراجعه می نمایند، بیشتر از سایر بیماران خواهد بود.

می توان گفت که مشکل نیمی از این افراد حل شده و به طور نسبی درمان خواهد شد.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که این مشکل در برخی از افراد قابل درمان نبوده و تا آخر عمر ناشنوا خواهند ماند.

کم شنوایی ناگهانی

تشخیص سکته گوش یا کم شنوایی ناگهانی چگونه انجام می شود؟

باید بگوییم به دلیل اینکه این بیماری هیچ نشانه ظاهری ندارد لذا تشخیص آن بدون انجام آزمون های شنوایی عملاً امکان پذیر نیست.

به همین دلیل ابتدا فرد مورد ارزیابی توسط تست های شنوایی قرار گرفته و در صورت تایید، برای انجام بررسی های تکمیلی تحت MRI قرار می گیرد.

خوشبختانه سکته شنوایی معمولاً یک طرفه بوده و در یک گوش بروز می نماید و کم شنوايي ناگهاني دو طرفه بسیار نادر می باشد.

درمان کم شنوایی ناگهانی

برای درمان این بیماری روش های گوناگونی وجود دارد که مصرف برخی ویتامین ها، گشاد کننده های عروق خونی و استروئید ها همچون کورتون در دوزهای بالا از جمله این روش ها می باشند.

باید گفت که درمان های استروئیدی و تزریق کورتون به طور مستقیم در گوش میانی یا مصرف خوراکی آن بیشترین میزان موفقیت را به دنبال خواهد داشت.

افراد باید توجه داشته باشند که احتمال بهبودی در کم شنوایی فرکانس های پایین و افراد جوان تر بیشتر است.

کم شنوایی ناگهانی

نکاتی در رابطه با کم شنوایی ناگهانی

  • هرچه افت شنوایی و شدت کاهش شنوایی بیشتر باشد احتمال بهبودی کامل کمتر خواهد شد.
  • میزان افت شنوایی در فرکانس های زیر بیشتر از فرکانس های بم می باشد.
  • کاهش شنوایی معمولاً با سرگیجه همراه است.

سمعک

به دلیل اینکه کم شنوایی در سکته ناگهانی گوش از نوع حسی عصبی است لذا تجویز سمعک برای بیماران مفید بوده و در برطرف نمودن مشکل شنوایی شان مفید واقع می شود.