مراقبت های بعد از جراحی پلک جزء مهم ترین مواردی است که افراد پس از انجام جراحی پلک باید بدانند و رعایت کنند تا بهترین نتیجه را به دست آورند. همانطور که می دانید جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی با هدف رفع پف روی چشم و افتادگی پلک انجام می شود. جراحی با توجه به نیاز بیمار یک بار بر روی پلک بالا و یک بار بر روی پلک پایین انجام می شود. در جراحی فوقانی برش مورد نیاز بر روی خطوط موجود روی پلک ایجاد می شود تا پس از بهبودی محل برش آن قابل مشاهده نباشد و در جراحی تحتانی برش در راستای مژه یا در داخل پلک پایین ایجاد می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با این مطلب از دکتر کیوان خوشخو ، بهترین جراح پلاستیک و زیبایی تهران همراه شوید.

مراقبت های بعد از جراحی پلک

مراقبت های بعد از جراحـی پلک به شرح ذیل می باشد :

1. پس از جراحی هیچ پانسمانی بر روی چشم قرار نمی گیرد و ممکن است فقط یک چسب زده شود که نباید به آن دست بزنید.
  2. پس از جراحی ممکن است نواحی اطراف آن دچار تورم و کبودی شود که امری طبیعی بوده و پس از چند روز رفع می شود.
  3. داروهایی را که پزشک برای تان تجویز نموده است به طور مرتب استفاده کنید.
  4. معمولا یک هفته پس از جراحی بیمار می تواند برای برداشتن بخیه ها جراح پلک خوب در تهران مراجعه کند.
  5. پس از دو هفته فرد می تواند از لنز استفاده کند.
  6. مصرف نمک را در وعده های غذایی خود کاهش دهید زیرا باعث افزایش تورم می شود.
  7. در مراقبت های بعد از جراحی پلک ، هنگام استراحت و دراز کشیدن دو بالشت زیر سر خود قرار دهید.
  8. تا دو هفته پس از جراحی از داروهای رقیق کننده خون همچون وارفارین و آسپرین ، الک و غیره استفاده نکنید.
  9. حتما به مدت 24 ساعت بعد از جراحی یک همراه با خود داشته باشید.

با رعایت مواد فوق بهترین نتیجه را از انجام جراحی به دست آوردید و در صورت داشتن سوال می توانید از طریق وب سایت یا صفحه اینستاگرام سوالات خود را از دکتر کیوان خوشخو بپرسید.

مراقبت از برش ها پس از جراحی پلک

به مدت حداقل 12 ماه از قرار دادن اسکارها در معرض نور خورشید ، اجتناب کنید. اگر قرار گرفتن در معرض نور خورشید ، اجتناب ناپذیر است ، حتماً از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. به استری استریپ ها دست نزنید. اگر استری استریپ ها جدا شدند ، می توانید آنها را تعویض کنید. برش ها را به صورت روزانه ، با آب و صابون شستشو دهید و هر روز آنها را تحت نظارت قرار دهید تا مطمئن شوید که عفونت در آن شکل نگرفته است. در طول 24 ساعت اول بعد از جراحی ، از کمپرس سرد برای کمک به کاهش سطح درد ، تورم و کبودی استفاده کنید. به طور کلی ، بعد از جراحی ، می توانید موهایتان را هر زمان که خواستید با شامپو بشویید. حداقل دو هفته از گذاشتن لنز ، خودداری کنید. چشم های شما تا چند هفته به نور خورشید ، باد و عوامل حسایت زا ، حساس است ، بنابراین ، در زمان خروج از منزل ، عینک آفتابی بزنید.

چه زمان  در دوران مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی باید با پزشک تماس بگیریم ؟

در صورت تجربه کردن هر یک از موارد زیر ، با پزشک تماس بگیرید.

• شدت یافتن تورم و کبودی به جای فروکش کردن
  • ماندگار بودن تورم و قرمزی در ناحیه درمان ، برای بیشتر از دو روز
  • افزایش سطح درد یا شدید شدن آن به جای فروکش کردن ، علیرغم مصرف داروهای مسکن در مراقبت های بعد از جراحی پلک
  • بروز عوارض جانبی مرتبط با داروهای مسکن از قبیل جوش ، حالت تهوع ، سردرد ، استفراغ و احساس بوی بد از ترشحات در ناحیه درمان
  • بروز خونریزی شدید در برش ها که علیرغم وارد آوردن فشار ملایم ، قابل کنترل نباشد.
  • از دست رفتن حس و قدرت حرکت در ناحیه درمان

رژیم غذایی بعد از جراحی پلک

رژیم غذایی تان را با غذاهای میکس شده شروع کنید. مایعات ، بهترین گزینه برای شروع می باشند. کم کم رژیم غذایی تان را به سمت غذاهایی که قبل از عمل ، میل می کردید ، پیش ببرید. یک رژیم متعادل شامل غذاهای حاوی پروتئین و فیبر فراوان را میل کنید. با توجه به تاثیر نامطلوب الکل ، نیکوتین و کافئین بر روی فرایند بهبود ، از مصرف این مواد ، خودداری کنید. مصرف مایعات از قبیل آبمیوه را آغاز کنید.

دوش گرفتن و آرایش کردن بعد از بلفاروپلاستی

بعد از جراحی ، در مراقبت های بعد از جراحی پلک می توانید از گردن به پایین را بشویید. شستشوی موها در صورتی که آب به صورت برخورد نکند نیز بلامانع است. تا زمان صلاحدید پزشک ، از دوش گرفتن خودداری کنید. معمولاً 5 روز بعد از جراحی ، پزشک اجازه دوش گرفتن را به شما می دهد. وقتی اجازه دوش گرفتن بعد از جراحی صادر شد ، می توانید پلک ها را نیز بشویید و موهایتان را شامپو کنید. البته ، حتماً از شامپوی ملایم مثلاً شامپو بچه استفاده کنید. تا یک هفته بعد از جراحی ، بر روی ناحیه درمان ، از کرم استفاده نکرده و آرایش نکنید. استفاده از لوازم آرایش از قبیل سایه چشم ف خط جشم یا ریمل ممنوع می باشد. در بقیه بخش های صورت ، استعمال کرم ، بلامانع است.

مراقبت های بعد از جراحی پلک - دکتر کیوان خوشخو

خوابیدن بعد از جراحی پلک

از مواد مهمی که در مراقبت های بعد از جراحی پلک باید مورد توجه قرار بگیرد در رابطه با نحوه خوابیدن بعد از عمل بلفاروپلاستی می باشد. صحیح خوابیدن می تواند از بروز عوارض جلوگیری کرده و موجب بهبودی سریع تر و کوتاه شدن دوره نقاهت شود. توصیه می شود تا 2 هفته از خوابیدن به پهلو و صورت خودداری نمایید . چشم ها نباید در تماس با بالش و با زمین باشند. از طرف دیگر توصیه می شود حتما ارتفاع زیر سر خود را بلند کنید. این کار به کاهش ورم پلک کمک زیادی می کند.

کنترل درد بعد از عمل زیبایی پلک

بعد از اتمام جراحی ، پلک به دلیل استفاده از داروی بی حسی و همچنین تورم بی حس بوده و به همین دلیل درد زیادی احساس نمی شود اما بعد از گذشت چند ساعت و از بین رفتن اثرات داروی بی حسی ممکن است در ناحیه برش های جراحی سوزش و درد خفیفی احساس شود. به صورت کلی این درد قابل تحمل می باشد با این حال پزشک برای کمک به تسکین دردهای جراحی مسکن هایی را برای شما تجویز خواهد نمود ، که در صورت بروز درد مصرف آن ها توصیه می شود. همچنین لازم است برای جلوگیری از بروز عفونت و عارضه های جدی بعد از عمل ، آنتی بیوتیک و سایر داروهای موضعی تجویز شده به موقع مورد استفاده قرار بگیرند.

محدودیت بعد از جراحی زیبایی پلک

1. توصیه می شود در دوران مراقبت های بعد از جراحی پلک ، از حرف زدن و خندیدن بیش از حد خودداری شود ؛ چرا که حرکات اجزای صورت می تواند منجر به ایجاد پلک ها و نواحی جراحی شود.
  2. باید از انجام فعالیت های سنگین ، ورزش ، فعالیت های جنسی و هر نوع فعالیتی که با افزایش فشار خون و بالا رفتن ضربان قلب همراه است ، در طی این مدت خودداری شود.
  3. از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید باید پرهیز نمایید.

علت کوچک شدن چشم ها بعد از عمل بلفاروپلاستی چه می باشد ؟

به صورت کلی بعد از عمل زیبایی پلک به دلیل تغییراتی که در بافت پلک ایجاد می شود ، بدن نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و به صورت التهاب و کبودی خود را نشان می دهد ، التهاب و تورم موجب می شود تا چشم ها از حالت طبیعی کوچک تر به نظ برسند ، در حالی که با رعایت نکات مراقبتی بعد از جراحی پلک و سپری شدن دوران نقاهت و بهبودی می توانید شاهد شاداب و جوان تر شدن چشم های خود باشید. البته ذکر این موضوع لازم است که جراحی زیبایی پلک به صورت کلی تاثیری در سایز و اندازه چشم ها ندارد ؛ چرا که هدف اصلی از انجام این پروسه از بین بردن پف و افتادگی پلک است که در نتیجه آن ممکن است چشم ها شاداب و جوان تر از قبل به نظر برسند.

خارش بعد از جراحی پلک

خارش در نواحی برش های جراحی به معنای بهبودی و ترمیم بافت های پلک می باشد ؛ از این رو نیازی به نگرانی در این باره نیست و لازم است از دستکاری کردن ، مالش و خارش پلک خودداری نمایید. استفاده از داروها ، قطره و پمادهای تجویز شده و استفاده از آن ها در دوران مراقبت های بعد از جراحی پلک می تواند به تسکین و کنترل خارش و درد بعد از جراحی کمک زیادی کند.

قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک

معمولا علت قرینه نبودن چشم ها بعد از جراحی پلک به تورم و التهاب ناشی از این جراحی بستگی دارد ؛ به همین دلیل لازم است تا پایان دوره نقاهت و بهبودی صبور باشید و در شرایطی که مشکل عدم تقارن در چشم ها از بین نرفت برای بررسی بیشتر این موضوع به جراح پلک خود مراجعه نمایید.