مراقبت های بعد از تزریق چربی به صورت از اهمیت بالایی برخوردار هستند. امروزه تزریق چربی به صورت به عنوان یک پروسه جوانسازی ، افراد زیادی را به خود جذب کرده است. طی این پروسه جراح از چربی های موضعی و اضافه دیگر نواحی بدن فرد برای تزریق استفاده می نماید. این امر خود احتمال بروز عارضه را نیز کاهش می دهد. تزریق چربی ، تحت نظر دکتر کیوان خوشخو و رعایت دستورالعمل ارائه شده از جانب ایشان ، شما را به نتیجه دلخواهتان می رساند.

مراقبت های بعد از تزریق چربی

در طول پروسه تزریق دو مرحله ساکشن و پیوند چربی وجود دارد. به همین منظور مراقبت های بعد از آن ، هم به محل برداشت و هم به محل تزریق مربوط می شود.

دوره ریکاوری و مراقبت های بعد از تزریق چربی

بعد از اتمام پروسه، بروز درد نسبی مورد انتظار است که البته با مصرف داروهای تجویز شده قابل کنترل می باشند. 48 ساعت پس از تزریق ، درد ناشی شده رو به کاهش می رود. در صورت تشدید درد در این بازه، حتما با پزشک معالج تماس حاصل فرمایید.

به منظور جلوگیری از تشکیل لخته خون و همچنین کمک به کاهش ورم در محل برداشت چربی، جراح توصیه می کند که تا 3 هفته از گن های مخصوص استفاده کنید. در 2 الی 3 روز اول ترشحاتی از محل برش های ساکشن چربی خارج می شوند که البته امر غیرطبیعی نیست.

بعد از یک الی 2 روز مانعی برای پرداختن به فعالیت های سبک مانند پیاده روی ، وجود ندارد. این عمل به جریان خون کمک کرده و به روند بهبودی برش های محل ساکشن چربی سرعت می بخشد.

نکات و مراقبت های پس از تزریق چربی

پس از جراحی ، در محل تزریق ، ورم و کبودی قابل توجهی مشاهده می شود و این علائم در دو روز بعدی به اوج خود می رسند. سپس با گذشت 72 ساعت به سرعت برطرف می شوند. به منظور کاهش ورم ، به مدت 4 هفته ، هنگام خواب و استراحت زیر سر خود دو بالش قرار دهید.

بعد از این پروسه ، تنها از داروهای آنتی بیوتیک و مسکن تجویز شده استفاده نمایید. در ضمن تا 2 هفته داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و آسپیرین مصرف نکنید ؛ زیرا افزایش خونریزی را به همراه دارند. در بازه زمانی مصرف آنتی بیوتیک ، از مصرف نوشیدنی الکلی اجتناب کنید.

حداقل به مدت 10 الی 14 روز پس از پروسه، سیگار کشیدن و استعمال دخانیات را ترک نمایید. در غیر این صورت روند نقاهت بسیار آهسته پیش می رود و احتمال بروز عفونت تا حدودی افزایش می یابد.

جهت کاهش ورم صورت می توانید از کمپرس سرد استفاده نمایید اما دقت داشته باشید که آن را مستقیم بر روی محل مورد نظر قرار ندهید. در 24 ساعت ابتدایی کمپرس را در طول روز ، 4 الی 6 مرتبه بر روی محل تزریق قرار دهید.

تا چندین روز پس از پروسه، به هیچ عنوان محل تزریق را مالش یا ماساژ ندهید. همچنین بر روی شکم نخوابید وهنگام خواب ، صورت خود را بر روی بالش فشار ندهید.

24 ساعت بعد از پیوند چربی به صورت ، می توانید صورت تان را با استفاده از شوینده های ملایم شستشو دهید و با استفاده از یک حوله تمیز و بهداشتی با ضربات بسیار آرام و بدون وارد کردن فشار اضافی پوست خود را خشک کنید.

وزن تان را ثابت نگه دارید. زیرا کاهش وزن ، از میزان چربی تزریق شده به صورت می کاهد. به میزان کافی آب و مایعات بنوشید و بدن خود را هیدراته نگه دارید.

تغذیه در دوره مراقبت های بعد از تزریق چربی به صورت

تغذیه تنها برای رفع نیازهای فیزیولوژیکی یا طبیعی یا حفظ حیات و بقای انسان مورد استفاده نبوده و تاثیرات متعددی را بر روی بخش های مختلف بدن از نظر سلامت و روانشناختی بر جای می گذارد. رعایت نکات تغذیه ای در دوره مراقبت های بعد از تزریق چربی نیز بسیار حائز اهمیت بوده و در دستیابی به نتیجه مورد نظر تاثیر گذار است.

در طول دوره بهبود بعد از تزریق ، پزشک مواد غذایی زیر را جهت مصرف توسط بیمار ، توصیه می کند:

  1. مصرف میوه ها و سبزیجات ، غلات و پروتئین ، چربی های غیر اشباع و کربوهیدرات های ساده
  2. مصرف مواد غذایی حاوی منابع غنی فیبر از قبیل کلم بروکلی ، سیب و حبوبات
  3. مصرف منابع غنی از پروتئین مانند ماهی و تخم مرغ برای ترمیم پوست ، عضلات و سایر بافت هایی که در طول دوره جراحی ، درگیر شده اند ، بسیار حائز اهمیت است.
  4. مصرف منابع غنی از ویتامین D و ویتامین های A و C ، مواد معدنی و کربوهیدرات ها نیز برای تامین انرژی مورد نیاز برای بدن الزامی می باشد.
  5. نوشیدنی ها خصوصاً مایعات را به منظور هیدراته نگه داشتن بدن ، فراموش نکنید.

آیا تغذیه سالم بر روی نتیجه تزریق چربی به صورت تاثیر می گذارد؟

پیوند چربی با هدف اصلاح کانتورینگ صورت ، ترمیم فرورفتگی های ایجاد شده در اثر فرایند طبیعی پیری ، شکل گیری چین و چروک ها و به طور کلی ، جوانسازی صورت انجام می شود. حفظ نتیجه به دست آمده از درمان ، بخش مهمی از فرایند می باشد. سبک زندگی سالم و تغذیه خوب بعد از تزریق به صورت ، ارتباط مستقیمی با حفظ نتیجه به دست آمده از درمان خواهد داشت.

رژیم غذایی توصیه شده برای دوره بعد از تزریق تا چه مدت باید ادامه داشته باشد؟

پیوند چربی فرایندی است که نتیجه آن دائمی نبوده و بعد از مدتی باید جلسه نگهداری برای حفظ نتیجه حاصل از درمان ، تکرار شود. برخی اقدامات جانبی مانند تغذیه می تواند در طولانی تر شدن این مدت ماندگاری ، تاثیر گذار باشد. بنابراین ، گنجاندن غذاهایی از قبیل آووکادو ، گردو و روغن زیتون و ترک عادات نامطلوب از قبیل استعمال سیگار می تواند در این مسیر ، تاثیر خوبی را بر جای گذارد.

انجام ورزش در نواحی که تزریق در آنها انجام گرفته است نیز می تواند فاکتور مهم دیگری در طولانی تر کردن نتیجه درمان محسوب شود.

بعد از تزریق چربی به صورت ، از چه غذاهایی باید اجتناب کنیم؟

برخی غذاها ، نتیجه درمان تزریق را در مسیر منفی تحت تاثیر قرار می دهند و به طور کلی مصرف آنها برای سلامت ، مضر است.

شیرینی ها ، غذاهای فراوری شده و غذاهای پر چرب ، فست فود ها و غذاهای حاوی چربی های ترانس نیز از مواردی هستند که مصرف آنها توصیه نمی شود و باید از آنها اجتناب نمود.

مصرف الکل و استعمال سیگار نیز حداقل برای یک هفته بعد از تزریق به صورت ، باید متوقف شود. استعمال سیگار باعث تنگ شدن عروق شده و خونرسانی به ناحیه درمان را با مشکل روبرو می کند. از اینرو ، فرایند زنده ماندن سلول های چربی تزریق شده ، با مشکل روبرو می شود. پزشک توصیه می کند که مصرف این دو محصول را مدتی قبل از فرایند تزریق متوقف نموده و این توقف مصرف را تا مدتی بعد از پروسیجر تزریق ادامه دهیم.