انجام و رعایت مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس در رضایت بخش بودن نتیجه به دست آمده از این روش و همچنین افزایش تسریع در روند بهبودی افراد بسیار موثر می باشد به نحوی که می توان گفت عمل به این نکات و دستورالعمل ها با کیفیت انجام تزریق بوتاکس برابری می کند. در صورتی که به تازگی بوتاکس تزریق نموده اید و یا قصد انجام این پروسه را دارید ، مطالعه این مطلب از دکتر کیوان خوشخو ، بهترین جراح پلاستیک صورت و بینی تهران توصیه می شود. ما قصد داریم در ادامه این مقاله شما را با نکات مهمی و کلیدی که شاید نمی دانید اما رعایت و توجه به آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است ، آشنا کنیم.

 

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس - دکتر خشخو

نکات و مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

  • شستن صورت و استحمام بعد از بوتاکس زدن

حمام کردن و شستشوی صورت پس از تزریق مانعی ندارد. تنها مسئله ای که می بایست مورد توجه قرار بگیرد، درجه حرارت مناسب آب می باشد؛ به هیچ عنوان از آب خیلی داغ برای استحمام و شستن صورت بهره نگیرید زیرا بر روی نتیجه تاثیر منفی خواهد گذاشت. حمام کردن با آب خیلی داغ موجب افزایش گردش خون شده، انتقال و جابجایی ماده بوتاکس را به دنبال داشته و در نهایت منجر به بروز نتایج غیرطبیعی در صورت می شود. از دیگر مسائلی که ممکن است در حین شست و شو دردسرساز شود، فشار آب است؛ فشار بیش از حد آب نتیجه نهایی را تحت تاثیر قرار می دهد. فرو بردن سر به داخل وان پر از آب گرم نیز به نتیجه لطمه وارد خواهد کرد لذا از انجام این کار خودداری کنید. در مجموع باید بگوییم که افراد باید شستشو را با دمای مناسب آب و بدون ایجاد فشار به ناحیه تزریق شده انجام دهند.

  • ورزش بعد از تزریق بوتاکس

یکی از مزیت های این روش جوانسازی پوست این است که با فعالیت های روزمره تداخل نداشته و محدودیت خاصی برای فرد ایجاد نخواهد کرد. عوارض محدود ناشی از این روش بعد گذشت حدود 24 تا 48 ساعت رفع می شود. بیمار می بایست در طول این مدت از دوران مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس ، از انجام فعالیت های سنگین و ورزش های طاقت فرسا خودداری نموده و سر خود را به سمت پایین خم نکند.

  • آرایش بعد از تزریق

آرایش کردن و استفاده از مواد آرایشی پس از تزریق به شرطی که فرد در حین انجام آن به صورت خود و نواحی تزریق شده فشاری وارد نکرده و آن را مالش ندهد تاثیر خاصی بر نتیجه این روش نداشته و مشکلی را برای فرد به دنبال نخواهد داشت. توصیه برخی از پزشکان به افراد این است که 2 تا 3 روز صبر نمایند تا ورم و کبودی بسیار ناچیز ناشی از تزریق در آن ها کاهش یابد و پس از آن اقدام به آرایش کردن نمایند. البته باید بگوییم که ممکن است بیمار هیچ یک از این عوارض را تجربه نکند.

  • خوابیدن بعد از تزریق بوتاکس

پس از تزریق بیمار باید حداقل به مدت 4 ساعت از دراز کشیدن و خوابیدن به منظور رعایت مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس ، خودداری نماید. علاوه بر آن بیمار می بایست: سر خود را هنگام خواب با قرار دادن دو یا چند بالشت بالا نگه دارد. از خوابیدن در وضعیت هایی که موجب تحت فشار قرار گرفتن نقاط تحت تزریق می شود خودداری کند. بر روی شکم نخوابیده، به پشت و طاقباز بخوابد.

  • حداقل به مدت 24 ساعت بعد از تزریق ، از مصرف الکل خودداری کنید.

شاید بعد از تزریق و مشاهده نتیجه زیبا و جذاب آن در چهره خود ، تصمیم بگیرید که به مناسبت این اتفاق مهم و بازیابی جوانی و زیبایی چهره تان ، جشن بگیرید. ولی حتماً باید حدقل به مدت 24 ساعت بعد از تزریق از نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید. خودداری از مصرف الکل را باید از یک روز قبل از فرایند تزریق آغاز کرده و تا روز بعد از پروسیجر ، ادامه دهید. اگر دوست ندارید کبودی در ناحیه درمان در صورت شما تشدید شود ، حتماً این دستورالعمل را دنبال کنید. الکل ، می تواند خطر کبودی را افزایش دهد. بنابراین ، جشن تان را به چند روز بعد از فرایند تزریق موکول کنید.

  • در طول 1 الی 3 روز اول بعد از تزریق ، به هیچ عنوان ناحیه درمان را لمس نکنید.

اگر نمی خواهید توکسین ها از ناحیه ای که بوتاکس در آن تزریق شده است ، به بخش های دیگر بدن پخش شوند ، صورت خود را در ساعات اولیه مراقبت های بعد از بوتاکس ، به هیچ عنوان لمس نکنید. شاید گفتن این حرف آسان باشد و در عمل ، اجتناب از لمس کردن صورت ، دشوار باشد چون بسیاری افراد به صورت نا خودآگاه و بدون اینکه خودشان متوجه بشوند ، صورت شان را لمس می کنند. تمام تلاش تان را کنید تا تزریق های بوتاکس ، در محل خود باقی مانده و جابجا نشوند. حتی اگر بوتاکس را در ناحیه ای غیر از صورت تزریق کرده اید ، باید همین نکته را رعایت کنید.

  • به مدت 1 الی 3 روز از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و منابع حرارتی ، بپرهیزید.

آیا می دانید که نور خورشید و سایر منابع حرارتی باعث بالا رفتن فشار خون می شود و همین امر موجب تشدید شدن کبودی می گردد؟ نامطلوب ترین بخش تزریق ، نمایان شدن کبودی در ناحیه درمان است. بنابراین ، تمام سعی خود را کنید که از نور خورشید و منابع حرارتی از قبیل سونا ، جکوزی و حمام آب داغ به مدت 1 الی 3 روز دور بمانید.

 

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس - دکتر کیوان خوشخو

 

دیگر مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس عبارتند از :

  1. در معرض نور مستقیم خورشید و دیگر مکان های گرم همچون سونا قرار نگیرید.
  2. تا برطرف شدن کامل تورم و قرمزی پوست از رفتن به استخر اجتناب نمایید.
  3. داروهای رقیق کننده مصرف نکنید.
  4. از مصرف مواد حاوی نیکوتین، کافئین و الکل پرهیز نمایید و غیره.

در طول اولین روز بعد از تزریق به سایر درمان های پوستی ، نه بگویید ؟

  • وقتی سخن از مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس به میان می آید ، هیچ چیز به اندازه ماساژ ، ریلکسیشن و رسیدن به این حس که همه نگرانی هایمان از بین رفته است ، جذاب نیست. ولی اگر می خواهید بوتاکس شما برای جا افتادن در ماهیچه ، زمان کافی داشته باشد ، روز بعد از تزریق ، وقت ماساژ نگیرید.
  • از انجام درمان های پوستی از قبیل تزریق فیلر ، اسکراب یا ماساژ صورت بپرهیزید. وقت برای این کارها هست. اکنون بعد از تزریق ، باید روی ریکاوری تمرکز کنید تا مطمئن شوید که تزریق تا حد امکان موثر واقع شده است.
  • از روز دوم می توانید به دنبال انجام این کارها بروید ، ولی برای حفظ جانب احتیاط و اطمینان از اینکه فرایند تزریق شما به بهترین شکل نتیجه داده است ، به مدت 1 الی 2 هفته ، این فرایندها را به تعویق بیاندازید.

چه مواردی بعد از تزریق بوتاکس ممنوع است ؟

  • مصرف داروهای رقیق کننده خون
  • مصرف نوشیدنی های الکلی
  • انجام فعالیت های ورزشی
  • دراز کشیدن تا 4 ساعت بعد از تزریق
  • حمام کردن تا یک روز
  • خم کردن سر برای 24 ساعت
  • انجام هرگونه فعالیتی که موجب عرق کردن می شود

سوالات متداول در رابطه با مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

چگونه کبودی و درد بعد از تزریق بوتاکس را کنترل نماییم ؟

برای این منظور می توان از کمپرس سرد قبل و بعد از انجام این پروسه استفاده نمود تا کبودی ، تورم و درد را کنترل کرد. به صورت کلی میزان درد ناشی از این تزریق قابل تحمل است. در صورتی که شاهد کبودی و درد بعد از تزریق بودید ، لازم است در طی 24 ساعت اولیه بعد از انجام این فرآیند تا چند بار برای مدت زمان 10 الی 20 دقیقه به صورت غیر مستقیم از کمپرس سرد استفاده نمایید.

چه زمان بعد از تزریق بوتاکس می توان لیزر موهای زائد و یا اصلاح صورت انجام داد ؟

برای انجام لیزر موهای زائد بعد از این پروسه لازم است حداقل تا دو هفته به منظور توجه به نکات مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس ، صبر نمایید. اصلاح صورت به کمک بند نیز از آنجایی که موجب ایجاد فشار به پوست می شود ، این احتمال وجود دارد که در روزهای اولیه بعد از درمان سبب جابجایی ماده بوتاکس و همچنین تحریک پوست شود ؛ از این رو بهتر است بعد از گذشت دو هفته برای اصلاح صورت با روش های مختلف اقدام شود.

چه مدت بعد از انجام تزریق بوتاکس می توان از کرم های مراقبتی استفاده نمود ؟

بعد از گذشت 24 ساعت می توانید از کرم های ضد لک ، روشن کننده و سایر محصولات مراقبتی پوست استفاده نمایید. تنها لازم است از ایجاد فشار به پوست خودداری کرده و به آرامی کرم را روی پوست خود مالش دهید.

آیا می توان بعد از انجام این پروسه از لایه بردار استفاده نمود ؟

استفاده از محصولات شیمیایی و لایه بردارها برای مدتی بعد از انجام تزریق بوتاکس توصیه نمی شود.