در مواقعی افراد به دلایل مختلف دچار تغییر در تیغه میانی ، پارگی مخاط و خونریزی می شوند که در این صورت باید برای انجام جراحی بینی به یک پزشک مجرب و کارآزموده مراجعه نمایند و با جراحی بینی شکسته مشکلات ایجاد شده را برطرف کنند. افراد در اثر تصادف ، سقوط ، زمین خوردن ، ورزش های رزمی و غیره ممکن است دچار شکستگی شوند ، این عارضه در آقایان بیشتر از بانوان می باشد. به این نکته توجه داشته باشید که در اثر برخورد ضربه به بینی سریعا به دکتر کیوان خوشخو ، متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید ؛ چرا که ممکن است خون در زیر مخاط بینی جمع شود و نیاز به تخلیه داشته باشد. همچنین با مراجعه به موقع برای درمان شکستگی بینی فرد نتیجه بهتری را به دست خواهد آورد.

بینی شکسته چگونه تشخیص داده می شود؟

برای اینکه شکستگی بینی تشخیص داده شود و سپس اقدام به جراحی بینی شکسته در تهران کرد باید جراح بینی بیرون و داخل بینی را به وسیله ابزار های مخصوص معاینه کند. البته داشتن تبحر و تجربه کافی جراح در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد.

نشانه های بینی شکسته

در صورتی که به صورت و بینی فرد ضربه وارد شود ممکن است شخص با صدمات سینه ، احساس سرگیجه ، افت میزان هوشیاری و خونریزی بینی روبه رو شود. درد بینی پس از وارد شدن ضربه آغاز می شود و پس از گذشت مدت کوتاهی کاهش پیدا می کند ، اما باید به یاد داشت که حتما این ضربه ها در همان ساعات اولیه پیگیری شود ، زیرا جراحی بینی شکسته در ساعات اولیه بسیار راحت تر می باشد. همچنین در صورت عدم درمان باعث بروز مشکلات و عوارض جبران ناپذیری در فرد می شود. در صورت مشاهده علائم زیر در صورت افرادی که به بینی شان ضربه وارد شده است سریعا آن ها را نزد یک پزشک مجرب و متبحر ببرید. این علائم عبارت اند از :

• ایجاد کبودی در اطراف و زیر چشم ها
  • کج شدن بینی
  • تورم در بینی و اطراف آن
  • ایجاد تغییر در شکل و ظاهر بینی
  • عدم قرینه بودن سوراخ های بینی
  • خونریزی از دماغ

خونریزی از بینی در بعضی از افراد بسیار زیاد و در برخی موارد بسیار کم می باشد ، وجود درد در نواحی اطراف بینی و حساس بودن دماغ نسبت به لمس پس از وارد شدن آسیب کاملا طبیعی می باشد. در برخی از موارد ضربه وارده شده به دماغ به شکلی است که ممکن است دور چشم ها یا زیر آن ها کبود شود که کاملا طبیعی بوده و باید خونسردی خود را حفظ کنید. از دیگر علائم شکستگی بینی می توان به ایجاد اختلال در تنفس و گرفتگی بینی اشاره کرد.

انواع شکستگی های بینی

بینی ممکن است به دو شکل از کنار و روبرو دچار شکستگی شود. شکستگی کناری که از متداول ترین نوع شکستگی می باشد در اثر اصابت ضربه و نیرو از یک سو به طرف بینی ایجاد می شود که موجب فرورفتگی در آن نواحی و برآمدگی در طرف دیگر می شود. در صورتی که برخورد ضربه از سمت بالا به صورت و بینی وارد شود منجر به شکستگی پل بینی و تغییر فرم آن می شود. بعد از برخورد ضربه به بینی ، بینی ملتهب شده که پس از 2 الی 4 روز از شکستگی ، نیاز به جراحی بینی شکسته برای بیمار می باشد.

چه اشخاصی با خطر شکستگی بینی مواجه می باشند؟

متقاضیانی که به طور مداوم فعالیت های تماسی انجام می دهند بیشتر در معرض شکستی بینی قرار می گیرند. از این رو احتمال افتادن و شکستگی بینی در این اشخاص افزایش می یابد. حدودا 40 درصد از موارد شکستگی در بینی طی آسیب هایی است که به استخوان های صورت وارد می شود و تقریباً عارضه ای رایج می باشد.

در صورتی که در بیمار علائم زیر را مشاهده کردید بدون فوت وقت با اورژانس تماس بگیرید :

• بینی به گونه ای خونریزی می کند که از هیچ راهی نمی توان آن را متوقف کرد.
  • از بینی مایعات شفاف و روشن ترشح می شود.
  • در روند تنفس بیمار دچار مشکل است.
  • بینی پس از آسیب دیدگی کج شده است. (که در صورت مشاهده این مورد توصیه می شود دست به بینی نزنید و برای صاف کردن آن اقدام نکنید.)
  • در صورتی که بیمار دارای سردرد ، استفراغ ، احساس درد در ناحیه گردن و افت هوشیاری می باشد مشکوک به آسیب دیدگی سر وگردن است. به همین علت از تکان دادن آن خودداری کنید.

شکستگی بینی در کودکان

وارد شدن ضربه به دماغ کودکان نیز می تواند باعث شکسته شدن بینی شود ، اما متاسفانه بنا به دلایل متفاوت ممکن است بعضی از والدین این شکستگی را جدی نگیرند و از پیگیری آن غفلت کنند. از دلایلی که ممکن است باعث شود والدین نسبت به درمان و جراحی بینی شکسته کودکان غافل شوند می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

• سایز بینی
  • کوچک بودن استخوان ها و عدم تشخیص شکستگی از روی ظاهر بینی
  • عدم همکاری کودک در زمان معاینه و لمس بینی
  • داشتن تورم شدید در بینی و اطراف آن

در این موارد تجربه ، مهارت و تبحر دکتر نقش بسزایی در تشخیص و درمان بینی شکسته شده دارد. به همین علت توصیه می شود برای جراحي بیني شکسته حتما به پزشکی مراجعه کنید که از تجربه کافی برخوردار باشد.

درمان شکستگی بینی چقدر زمان می برد؟

درمان شکستگی بینی به شدت آن بستگی دارد. در موارد خفیف، می توان با استفاده از کمپرس یخ، داروهای مسکن، و اسپری های ضد احتقان، علائم را تسکین داد و به بهبودی کمک کرد. در موارد شدیدتر، ممکن است نیاز به جراحی برای ترمیم استخوان های شکسته باشد

زمان بهبودی:

زمان بهبودی شکستگی بینی به عوامل مختلفی مانند شدت شکستگی، نوع درمان، و سن و سلامت عمومی فرد بستگی دارد. به طور کلی، روند بهبودی می تواند از چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

مراحل بهبودی:

مرحله اول: در این مرحله که حدود 2 تا 3 هفته طول می کشد، درد و تورم بینی به تدریج کاهش می یابد. در این مدت، باید از کمپرس یخ، داروهای مسکن، و اسپری های ضد احتقان استفاده کنید.

مرحله دوم: در این مرحله که حدود 6 تا 8 هفته طول می کشد، استخوان بینی به طور کامل ترمیم می شود. در این مدت، باید از فعالیت های ورزشی و هرگونه فعالیتی که احتمال ضربه به بینی را افزایش می دهد، خودداری کنید.

مرحله سوم: در این مرحله که حدود 3 تا 6 ماه طول می کشد، ظاهر بینی به طور کامل به حالت طبیعی خود باز می گردد.

مراحل جراحی شکستگی بینی

بیهوشی: با استفاده از روش‌های مختلف بیهوشی، بیمار در طول عمل هیچ گونه درد و حسی را تجربه نخواهد کرد.

برش و بخیه: جراح با ایجاد برش‌های دقیق، به محل مورد نظر دسترسی پیدا می‌کند و عمل جراحی را انجام می‌دهد. پس از اتمام عمل، برش‌ها با بخیه بسته می‌شوند.

نظارت و مراقبت: پس از عمل، بیمار در بخش ریکاوری تحت مراقبت‌های ویژه قرار می‌گیرد تا علائم حیاتی او به طور دقیق بررسی و پایش شود.

نکاتی در خصوص مراحل جراحی:

مدت زمان جراحی: مدت زمان عمل جراحی به نوع و پیچیدگی آن بستگی دارد.

نوع بیهوشی: روش بیهوشی با توجه به شرایط بیمار و نوع عمل انتخاب می‌شود.

عوارض احتمالی: هر عمل جراحی، عوارض احتمالی خاص خود را دارد که باید توسط بیمار و جراح به طور کامل بررسی شود.

جراحی بینی شکسته در تهران چگونه می باشد ؟

در مواقعی که بیمار به موقع برای درمان مراجعه نکند استخوان های بینی به طور نادرست به یکدیگر جوش خورده و در این صورت تنها راه درمان عمل بینی شکسته در تهران می باشد. برای انجام جراحی بینی شکسته ، پزشک با توجه به مهارت و تبحر خود یکی از روش های جراحي بیني باز یا بسته را انتخاب می کند. در جراحی بیني باز ، پزشک یک برش کوچک بر روی کلوملا ایجاد می کند و پس جدا نمودن پوست از اسکلت دماغ تغییرات مورد نیاز را بر روی آن اعمال می کند. در جراحی به روش باز ، جراح بینی خوب در تهران دید بهتری برای رفع مشکلات موجود در بینی داشته و احتمال بروز غیر قرینگی بسیار کم می باشد. اما در جراحی به روش بسته هیچ برشی بر روی کلوملا ایجاد نمی شود و تمامی برش ها در داخل بینی زده می شود.

شکستگی بینی چه مشکلاتی را ایجاد می کند ؟

• باعث انحراف بینی می شود.
  • باعث ایجاد ترک خوردن استخوان بینی می شود.
  • باعث خونریزی ، پارگی غضروف و عدم تقارن بینی می شود.
  • اطراف بینی دچار تورم و کبودی می شود به گونه ای که با لمس آن ناحیه فرد احساس درد می کند.

جراحی بینی شکسته - دکتر خوشخو

مراقبت های بعد از جراحی بینی شکسته چیست ؟

• بعد از جا انداختن بینی شکسته از کمپرس یخ برای کاهش تورم و کبودی استفاده کنید.
  • از رفتن به مکان های شلوغ که امکان برخورد ضربه با بینی وجود دارد تا مدتی خودداری کنید.
  • داروهایی را که بهترین جراح بینی برای تان تجویز نموده است راس ساعت استفاده کنید.
  • تا دو هفته بعد از جراحی بینی شکسته بیمار از مصرف داروهای رقیق کننده خون ، الکل و استعمال دخانیات پرهیز کند.
  • تا مدتی از انجام فعالیت های سنگین ورزشی جدا خودداری نمایند.
  • تا مدتی از خوردن غذاهای سفت که نیاز به جویدن زیاد دارد خودداری کنید.
  • برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراقبت های بعد از جراحی بینی به مقاله جامعی که تهیه شده و در سایت موجود است مراجعه کنید.

جراحی بینی شکسته - دکتر خوشخو

هزینه جراحی شکستگی بینی چقدر می باشد؟

هزینه عمل شکستگی بینی با توجه به دستمزد جراح بینی شکسته خوب در تهران ، میزان مشکلات موجود در بینی ، هزینه بیمارستان و پرسنل آن ، هزینه داروها ، هزینه عکسبرداری ها و آزمایشات و غیره تعیین می شود.

آیا دوره نقاهت جراحی بینی شکسته طولانی است ؟

بیماران به منظور بهبود سریع تر طی دوره نقاهت جراحی شکستگی بینی ، می بایست در منزل استراحت کنند. این افراد اغلب پس از طی 7 الی 10 روز ، می توانند به محل کار خود بازگشته و همچنین ، فعالیت های روزانه خود را آغاز کنند. التهاب و کبودی ناشی از عمل شکستگی بینی نیز در این مدت ، بهبود می یابد.

چگونه برای انجام عمل بینی شکسته ، جراحی حاذق را برگزینیم ؟

با بررسی و تحقیق در خصوص یافتن یک جراح بینی متبحر ، ابتدا می بایست لیستی از چندین متخصص حاذق را تهیه کنیم. سپس طی جلسه مشاوره با پزشک انتخابی و معاینه فیزیکی و لمسی ایشان از بینی ، شکستگی تشخیص داده می شود. در برخی موارد نیز انجام سی تی اسکن و عکس برداری به وسیله اشعه ایکس ، کمک بالایی به تشخیص شکستگی بینی می کند.

جراحی بینی شکسته جوش خورده چگونه انجام می شود ؟

برای این منظور لازم است ابتدا از بینی عکس های سی تی اسکن تهیه شود تا نقاط و شکستگی های بینی به خوبی مورد بررسی قرار بگیرد. پزشک به کمک این عکس ها پیش از انجام جراحی بینی شکسته در تهران ، ساختمان بینی را ارزیابی می کند. لازم است این پروسه حتما تحت بیهوشی انجام شود. عمل بینی شکسته با صلاحدید و تشخیص پزشک می تواند با یکی از تکنیک های بسته و یا باز انجام شود. معمولا این جراحی به یک ساعت و نیم الی دو ساعت زمان نیاز دارد. در طی این مدت باید استخوان بینی در موقعیت اصلی خود قرار داده شود و هرگونه عیوب و مشکلات دیگری که در اسکلت اصلی بینی وجود دارد ، برطرف شود. در صورتی که این جراحی با عمل زیبایی بینی همراه شده باشد ، اصلاحاتی در خصوص بهبودی ظاهری بینی نیز انجام می شود. به کمک این جراحی بهبود عملکردی و تنفس بیماران نیز تا حد زیادی بهبود پیدا می کند ؛ زیرا در بیشتر مواقع شکستگی استخوان بینی سبب مسدود شدن مسیر تنفسی در بیماران می شود. در نهایت بینی گچ گرفته می شود و شما لازم است به مدت 7 الی 10 روز به خوبی از بینی خود محافظت نمایید تا ضربه و آسیبی به آن وارد نشود. همچنین باید از خیس شدن گچ بینی جلوگیری نمایید ؛ در غیر اینصورت گچ خاصیت حفاظت کنندگی خود را از دست داده و دیگر نمی تواند از اسکلت جدید بینی شما حفاظت کند.

آیا بعد از جراحی بینی شکسته ، بینی به حالت طبیعی خود باز می گردد ؟

بعد از درمان و انجام جراحی ، بینی بهبود پیدا کرده و شکل طبیعی خواهد داشت. همچنین نتایج این جراحی ماندگار بوده و تا زمانی که ضربه دیگری به بینی وارد نشود ، شکل طبیعی آن حفظ خواهد شد.