جراحی بینی یا رینوپلاستی از جمله پرطرفدارترین جراحی های زیبایی محسوب می شود به همین علت در این مقاله می خواهیم به موضوع جراحی بینی در افراد سیگاری بپردازیم.

افرادی که سیگار و قلیان استعمال می کنند سوالات زیادی درباره اینکه می توانند جراحی انجام دهند می پرسند؟

باید به آن ها بگوییم که بله آن ها نیز می توانند جراحی انجام دهند اما باید مواردی را قبل و بعد از جراحی رعایت کنند تا دچار مشکلی نشوند.

جراحی بینی در افراد سیگاری

نکاتی درباره جراحی بینی در افراد سیگاری

افراد سیگاری معمولا با مشکلاتی در دیواره عروقی خود مواجه هستند که باعث تنگی رگ های خونی می شود و همین موضوع باعث می شود فرد در هنگام جراحی دچار مشکل شود این مشکلات عبارتند از:

تنگی عروق خونی باعث اختلال در گردش خون شده و روند بهبودی را کندتر می کند.

همچنین باید بگوییم که فرد سیگاری هنگام جراحی به دلیل استفاده از داروهای بیهوشی میزان کربن مونو اکسید در بدن او افزایش یافته و باعث تغییر ریتم و تپش قلب می شود.

اما جای نگرانی نیست افراد سیگاری اگر به مدت دو هفته قبل از عمل بینی از کشیدن سیگار و غیره خودداری کند وضعیت عروق خونی او مشابه عروق خونی یک فرد غیر سیگاری می شود.

چند روز پس از عمل بینی می توان سیگار کشید ؟

در پاسخ این سوال باید بگوییم که افراد سیگاری می توانند پس از گذشت دو هفته سیگار بکشند اما قبل از آن بهتر است برای معاینه به جراح بینی خود مراجعه کنید و پس از آن اقدام به کشیدن سیگار نمایید.

مراقبت های بعد از جراحی بینی در افراد سیگاری

  • همانطور که گفته شد بیمار تا دو هفته بعد از رینوپلاستی نباید سیگار ، قلیان و غیره بکشد.
  • داروهایی را که پزشک تجویز نموده است را به صورت مرتب استفاده کند.
  • از رفتن به مکان های شلوغ که امکان برخورد ضربه با بینی وجود دارد پرهیز کند.
  • هنگام استراحت و دراز کشیدن دو بالشت زیر سر خود قرار دهد.
  • از خوردن غذاهای سفت که نیاز به جویدن زیاد دارد پرهیز کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراقبت های قبل و بعد از جراحی زیبایی بینی می توانید به مقالات جامعی که تهیه شده و در وب سایت موجود است مراجعه کنید.

جراحی بینی در افراد سیگاری

چرا سیگار کشیدن بر روی پروسه ریکاوری اثر می گذارد؟

سیگار کشیدن تاثیرات معکوسی بر روی ریکاوری جراحی دارد چون جریان خون در رگ ها را محدود می کند. به همین دلیل بعد از رینوپلاستی یا هر جراحی دیگری ، برای اینکه بهترین جریان خون به ناحیه درمان اتفاق بیافتد ، و بهبود با سرعت بیشتری انجام پذیرد ، به شما توصیه می شود مدتی قبل از شروع فرایند استعمال سیگار را متوقف کرده و این منع مصرف سیگار را تا مدتی بعد از فرایند جراحی ، ادامه دهید.

خون ، جریانی است که سلول ها و آنتی بادی ها به هر بخش از بدن را از طریق یک سیستم پیچیده رگ ها ، حمل می کند. بدن شما باید با حداکثر ظرفیت ، بعد از جراحی ، مواد مغذی را به بخش درمان شده برساند تا بهبود ، اتفاق بیافتد.

ولی با توجه به اینکه نیکوتین رگ های خونی را تنگ می کند ، بیمارانی که در طول دوره ریکاوری ، عادت سیگار کشیدن خود را ترک نمی کنند ، بهبود کند تری را تجربه خواهند کرد. هر قدر فرایند بهبود ، مدت بیشتری طول بکشد ، خطر بروز عوارض جانبی از قبیل عفونت در ناحیه برش نیز بیشتر خواهد شد.

به همین دلیل برای دستیابی به بهترین نتیجه از درمان ، پزشک به شما توصیه می کند تا مصرف تنباکو و کلیه محصولات وابسته به آن را دو هفته قبل و دو هفته بعد از فرایند ، کنار بگذارید.

دریافت کمک برای منع مصرف

میدانیم که نیکوتن ، ماده ای اعتیاد آور است و ترک آن واقعاً دشوار است. اگر شما قصد انجام جراحی را دارید ، این فرصت خوبی است تا برای ترک استعمال سیگار نیز تصمیم گیری کنید. قبل از جراحی ، شما می توانید از محصولات بدون نسخه ترک سیگار ، استفاده کنید. همچنین می توانید به پزشک مراجعه کنید تا داروهایی را برای شما تجویز کند. این داروها بعنوان داروهای تاثیر گذار در کاهش اشتیاق به مصرف نیکوتین ، تائید شده اند.

اگر راهکارهای بدون نسخه و داروهای تجویزی برای کمک به ترک سیگار مفید واقع نشدند ، می توانید در برنامه های ترک استعمال سیگار ثبت نام کنید. در این برنامه ها ، از جنبه های اجتماعی و روانشناختی برای ترک عادت استفاده می شود.

سیگار کشیدن خطر ابتلا به عفونت بعد از جراحی را افزایش می دهد.

همه ما در هر ثانیه در زندگی مان ، در معرض خطر حمله میلیاردها ویروس و باکتری قرار داریم که سیستم ایمنی بدن ، با آنها می جنگد. بدون سیستم ایمنی ، بلافاصله خواهیم مرد. تحقیقات نشان می دهد که نیکوتین ، نوعی از گلبول سفید خون که مسئولیت کلیدی در بهبود بافت آسیب دیده و جلوگیری از عفونت را بر عهده دارد ، تحت تاثیر منفی خود قرار داده و توانایی آن را برای از بین بردن باکتری ها کاهش می دهد.

آیا سیگار کشیدن در تنفس بعد از جراحی بینی اختلال ایجاد می کند؟

هر چند بسیاری افراد جراحی رینوپلاستی را برای دستیابی به چهره ای بهتر انجام می دهند ، ولی باید بدانیم که در بسیاری موارد ، جراحی باعث بهبود عملکرد و کیفیت تنفس نیز می شود. با توجه به اینکه افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیر سیگاری دچار مشکلات تنفسی بیشتری هستند ، جراحی می تواند یک راه حل خوب برای آنها باشد.