بینی یکی از مهم ترین اعضاء می باشد که نقش بسیار مهمی در تنفس افراد دارد ، اما برخی از افراد به دلیل انحراف در بینی دچار تنگی نفس می شوند. این مشکل با جراحی انحراف بینی برطرف می شود ، یکی از بهترین جراحان بینی در این زمینه ، دکتر کیوان خوشخو ، بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی تهران می باشد. به این نکته توجه کنید که تیغه بینی باعث شده بینی به دو بخش تقسیم شود و دارای دو مجرای تنفسی شود مجراهای بینی به مسیر آیرودینامیک هوایی کمک می کنند تا انسان به راحتی تنفس کند.

جراحی انحراف بینی - دکتر خوشخو

دلایل انحراف بینی چیست ؟

  1. تیغه بینی ممکن است به دلایل مختلفی دچار انحراف شود که از جمله بارزترین آن ها می توان به مادرزادی بودن آن اشاره کرد.
  2. همچنین برخورد ضربه نیز می تواند باعث انحراف تیغه بینی شود.
  3. از دیگر عوامل انحراف تیغه بینی می توان به تومورهای بدخیم و خوش خیم داخل سینوس های بینی اشاره کرد.

علائم انحراف تیغه بینی چیست؟

چناچه انحراف تیغه بینی شما کم و جزیی باشد، شاید تا زمانی که مورد معاینه پزشک قرار نگیرید، هیچ گاه متوجه این موضوع نشوید. چون انحراف جزیی تیغه بینی علامت و نشانه ی خاصی ندارد و تنها در صورتی که انحراف سپتوم بینی شما شدید باشد. نشانه های آن در شما بروز خواهد کرد. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • مشکل در تنفس از یک یا هر دو سوراخ بینی.
  • سردرد.
  • درد صورت.
  • گرفتگی بینی.
  • تنفس پر سر و صدا (استریدور).
  • خونریزی بینی
  • سینوزیت مزمن (التهاب سینوس های شما).
  • خرناس و خر و پف کردن در زمان خواب و استراحت
  • آپنه خواب.

انواع انحراف بینی به شرح ذیل می باشد :

بهتر است بدانید که دو نوع انرحاف بینی وجود دارد.

  1. نوع اول انحراف بینی در قسمت پایینی تیغه می باشد که از محل اصلی آن جا به جا شده و باعث تنگ تر شدن حفره های بینی می شود.
  2. نوع دوم انحراف تیغه بینی به صورت S یا کمانی شکل می باشد که باعث مسدود شدن هر دو حفره بینی می شود.

انحراف بینی چه عوارضی دارد ؟

در صورتی که جراحی انحراف بینی در تهران درمان نشود عوارض ذیل را در پی دارد :

  • به دلیل اینکه بیمار مجبور است به طور مداوم از دهان تنفس کند دچار خشکی دهان می شود.
  • فرد در مجراهای تنفسی دچار گرفتگی و احساس فشار می کند.
  • به دلیل تنگی نفس فرد دچار اختلال در خواب می شود.

جراحی انحراف بینی - دکتر خوشخو

چگونه تشخیص دهیم که سپتوم انحرافی داریم؟

پیش از اینکه به این سوال جواب بدهیم، باید گفت که این مورد تنها با نظر پزشک و تشخیص تخصصی او تایید یا رد می شود و این آزمایشات خانگی نمی توانند ملاک و معیار مورد اطمینانی باشند.

برای اینکه ببینید آیا سپتوم شما منحرف است یا خیر، دو راه دارید:

  1. کمی سر خود را به عقب ببرید و به آینه نگاه کنید. همچنین می توانید از قسمت زیرین بینی خود عکس بگیرید. اگر سوراخ های بینی شما نامتقارن و دارای دو اندازه متفاوت هستند، ممکن است سپتوم منحرف داشته باشید.
  2. با انگشت یکی از سوراخ های بینی خود را بسته نگه دارید و سعی کنید از سوراخ دیگر بینی خود نفس بکشید. این کار را با طرف دیگر بینی هم انجام دهید. راحتی و یا سختی تنفس از بینی در این حالت می تواند گویای انحراف و یا عدم انحراف تیغه بینی شما باشد.در صورتی که در تنفس از طریق یک یا هر دو سوراخ بینی مشکل دارید، ممکن است سپتوم انحرافی داشته باشید.

این تست می تواند یک ابزار خودآزمایی مفید باشد. اما تنها راه مطمئن برای دانستن اینکه آیا سپتوم انحرافی دارید یا خیر این است که تشخیص آن را به پزشک متخصص بسپارید. چرا که این موارد در تنها در شرایطی که انحراف بینی شما شدید باشد مفید خواهند بود.

پزشک متخصص گوش و حلق و بینی، با استفاده از یک دوربین لوله ای مانند که یک چراغ قوه کوچک سر آن تعبیه شده و یا اسپکولوم ، بینی را معاینه می کند. اسپوکولوم یک ابزار دستی است که به آرامی سوراخ های بینی شما را باز می کند تا پزشک بتواند داخل بینی شما به راحتی معاینه کرده و انحراف سپتوم بینی شما را بسنجند.

درمان و عمل انحراف بینی چگونه می باشد :

برای درمان انحراف بینی در تهران راه های متفاوتی وحود که برخی از آن موقتی محسوب می شود مانند استفاده از اسپری و روش های درمان خانگی ، تنها روش درمان دائمی انحراف بینی ، جراحی می باشد. در جراحی انحراف بینی ، جراح بینی یکی از تکنیک های جراحی باز یا بسته را انتخاب می کند. در جراحی به روش باز ، پزشک یک برش کوچک بر روی کلوملا ایجاد می کند و پس از جدا کردن پوست از اسکلت بینی تغییرات مورد نیاز را اعمال می نماید. اما در روش بسته ، تمامی برش ها در داخلی بینی زده می شود. به این نکته توجه داشته باشید که انتخاب روز جراحی زیبایی بینی را به متخصص گوش و حلق و بینی خوب در تهران بسپارید تا او با توجه به مهارت و تجربه خود بهترین روش را انتخاب کند.

مراقبت های بعد از جراحی انحراف بینی به شرح ذیل می باشد :

  • بیمار باید بعد از جراحی بینی تا مدتی از رفتن به مکان های شلوغ که امکان برخورد ضربه با بینی وجود دارد پرهیز کند.
  • داروهایی را که بهترین جراح انحراف بینی تهران ، تجویز نموده است راس ساعت استفاده کند.
  • از انجام فعالیت های سنگین تا مدتی جدا خودداری نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراقبت های بعد از جراحی بینی به مقاله مربوط به آن مراجعه کنید.

عوارض عمل انحراف بینی چیست ؟

باید بگوییم در صورتی که فرد برای عمل سپتوپلاستی در تهران ، به بهترین جراح بینی تهران مراجعه کند و مراقبت های قبل و بعد از جراحی را رعایت کند دچار هیچ عارضه ای نخواهد شد. تنها عارضه جراحی بینی تورم ، کبودی و گرفتگی بینی می باشد که امری طبیعی بوده و به مرور زمان رفع می شود و جای نگرانی وجود ندارد.

اقدامات قبل از جراحی انحراف بینی

از جمله اقداماتی که باید پیش از این جراحی درمانی انجام داده تا به بهرین نتایج از آن دست یابید عبارتند از :

  • بهترین جراح سپتوپلاستی تهران را انتخاب کنید :

بهترین عملکرد در انتخاب پزشک زمانی حاصل می شود که از ویژگی های پزشکان خوب مطلع باشید ، از همین رو ما در ذیل به تعدادی از ویژگی های پزشکان خوب اشاره نموده ایم :

  • با وجدان است :

بدین معنی که این جراحی را فقط برای افرادی که از رضایت بخش بودن نتایج برای آن ها اطمینان دارد انجام داده و فقط به منافع مالی خود فکر نمی کند.

  • مهارت و تجربه زیادی دارد :

کاملاً طبیعی است که هرچه تجربه و مهارت جراح در انجام این عمل جراحی بیشتر باشد ، قادر به رقم زدن نتایج بهتری خواهد بود.

  • صبور و خوش برخورد است :

او کاملاً استرس بیماران خود را درک می کند ، از همین رو می کوشد میان خود و آن ها احساس صمیمیت ایجاد نموده و به سوالاتی که پیرامون جراحی انحراف بینی دارند پاسخ دهد. از دیگر ویژگی های یک جراح پلاستیک بینی خوب می توان به داشتن تحصیلات مرتبط اشاره نمود.

نکاتی مراقبتی قبل از جراحی انحراف بینی را رعایت کنید :

  • در رابطه با تاریخچه پزشکی ، داروهای مصرفی ، آلرژی های غذایی و دارویی خود با پزشک تان صادق باشید و تمامی آن ها را بازگو نمایید.
  • به مدت حداقل 2 ماه قبل از جراحی ، داروهای رقیق کننده خون ، دخانیات و نوشیندنی های حاوی الکل مصرف نکنید زیرا روند جراحی را به مخاطره انداخته و در روند بهبودی تان اختلال ایجاد می نماید.
  • آزمایشات و عکسبرداری هایی که پزشک برای تان تجویز می نماید را طی اولین فرصت انجام داده و به بهترین جراح بینی تهران تحویل دهید.
  • شب قبل از جراحی استحمام کرده و شامی بسیار سبک میل نمایید.
  • از خوردن و آشامیدن برای حداقل 8 ساعت خودداری کنید.

هزینه عمل انحراف بینی چقدر می باشد ؟

هزینه جراحی انحراف بینی در تهران ، در صورتی که فرد بیمه داشته باشد توسط بیمه پرداخت می شود و هزینه آن با توجه به دستمزد دکتر گوش و حلق و بینی ، هزینه بیمارستان ، هزینه آزمایشات و داروها و غیره تعیین می شود.

آیا جراحی انحراف بینی سبب زیبایی بینی می شود ؟

داوطلبانی که قصد انجام عمل انحراف بینی در تهران را دارند ، باید به این نکته توجه داشته باشند که سپتوپلاستی در تهران با دکتر خوشخو ، در واقع جراحی درمانی بینی بوده و بر روی تیغه سپتوم بینی که در قسمت داخلی بینی قرار گرفته است انجام می شود. در نتیجه بر روی ظاهر بینی تغییری ایجاد نمی کند. در مواردی که انحراف تیغه سپتوم بینی شدید باشد ، این موضوع می تواند در ظاهر بینی نیز تاثیر بگذارد ؛ بنابراین در چنین شرایطی با صاف کردن انحراف بینی ، ظاهر بینی نیز تا حدودی صاف خواهد شد. لازم به ذکر است که جراحی بینی شکسته با جراحی انحراف بینی در تهران متفاوت است. در صورتی که قصد دارید همراه با برطرف کردن مشکلات تنفسی بینی ، ظاهر بینی نیز تغییر پیدا کند ؛ در این صورت باید این موضوع را در جلسه مشاوره به دکتر کیوان خوشخو ، جراح بینی خوب در تهران اطلاع دهید تا اصلاحات ظاهری بینی در کنار بهبود مشکلات عملکردی بینی انجام شود. در این صورت به این جراحی سپتورینوپلاستی گفته می شود. دقت داشته باشید که اگر این جراحی با زیبایی همراه شود ، ممکن است شرکت بیمه ای که تحت پوشش آن قرار دارید ، هزینه های مربوط به این بخش از جراحی را تقبل نکند به همین دلیل لازم است پیش از اقدام برای جراحی در صورتی که این موضوع برای شما اهمیت دارد ، با شرکت بیمه خود صحبت نمایید.

جراحی انحراف بینی چه مزایای دارد ؟

  • با بهبود عملکرد طبیعی بینی ، وضعیت تنفسی بیمار نیز بهبود پیدا می کند.
  • عارضه خونریزی ناشی از انحراف بینی ، برطرف می شود.
  • دردهای ناشی از تیغه سپتوم بینی از بین می رود.
  • وضعیت آبریزش بینی بهبود پیدا می کند.
  • ریسک ابتلا به سینوزیت و سردردهای مزمن تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.
  • کیفیت خواب به دلیل تنفس های راحت در طول شب ، افزایش پیدا می کند.

سوالات متداول در رابطه با جراحی انحراف بینی

عمل انحراف بینی چه مدت زمان می برد ؟

به صورت کلی اصلاح تیغه سپتوم بینی و برطرف نمودن انحراف بینی حدود 30 الی 45 دقیقه زمان می برد ؛ البته ممکن است در مواردی پیچیدگی و مشکلاتی وجود داشته باشد که مدت زمان انجام این جراحی را طولانی تر نماید ؛ همچنین اگر جراحی انحراف بینی همزمان با عمل زیبایی بینی انجام شود ، مدت زمان انجام این پروسه طولانی تر بوده و ممکن است بین 1 ساعت و نیم الی 2 ساعت زمان ببرد.

میزان تورم و کبودی بعد از عمل سپتوپلاستی چقدر است ؟

معمولا افرادی که جراحی انحراف بینی در تهران با دکتر کیوان خوشخو ، انجام می دهند تورم و کبودی خفیفی را بعد از عمل تجربه می کنند که اغلب بعد از گذشت دو هفته به صورت کامل برطرف می شود ؛ زیرا میزان تهاجم و مدت زمان انجام این جراحی نسبت به جراحی زیبایی بینی کمتر است و همین عامل موجب می شود تا دوره ریکاوری و بهبودی بعد از عمل نیز کوتاه تر باشد.

آیا عمل انحراف بینی شکل بینی را تغییر می دهد ؟

خیر ، عمل سپتوپلاستی ، عمل درمانی در نظر گرفته می شود و هدف اصلی از انجام این جراحی بهبود مشکلات تنفسی و عملکردی بینی با اصلاح کجی تیغه سپتوم بینی می باشد. تیغه سپتوم در قسمت مرکزی و داخلی بینی قرار گرفته و تاثیری در ظاهر بینی ندارد. لازم به ذکر است که نباید کجی بینی با انحراف بینی اشتباه گرفته شود.

آیا بعد از عمل انحراف تحت پوشش بیمه قرار دارد ؟

بله ، این جراحی درمانی بوده از این رو تحت پوشش بیمه قرار می گیرد. در صورتی که قصد انجام جراحی زیبایی بینی همزمان با جراحی انحراف بینی را دارید ، لازم است در رابطه با هزینه های تحت پوشش با شرکت بیمه خود مشورت نمایید.