پولیپ بینی

پولیپ بینی توده ای نرم و غیر سرطانی می باشد که در مسیر غشای مخاط بینی و سینوس ها به صورت غیر عادی رشد کرده و باعث بروز اختلالاتی در تنفس فرد می شود این عارضه بدون درد بوده و شکل آن مانند قطره اشک یا خوشه انگور آویزان می باشد.

علائم بیماری پولیپ بینی چیست ؟

در مواقعی که در مسیر بینی یا سینوس های یک توده نرم احساس کردید برای معاینه و درمان به یک متخصص گوش و حلق و بینی خوب مراجعه کنید.

قابل ذکر است که پولیپ های کوچک بینی به راحتی قابل لمس کردن نبوده و تنها بهترین جراح بینی می تواند آن را تشخیص دهد، در حالی که پولیپ بزرگ باشد و به مدت ده روز فرد علائم ذیل را دارا باشد باید به بهترین جراح بینی مراجعه کند.

• کاهش حس بویایی
  • احساس درد در فک بالا
  • آبریزش طولانی مدت بینی
  • مشکلات تنفسی و خرناس های شبانه
  • درد در نواحی پیشانی

درمان پولیپ بینی چیست ؟

در مواقعی که پوليپ بيني خفیف باشد می توان با استفاده از روش های ذیل به طور موقتی آن را درمان کند.

1. درمان گیاهی پولیپ بینی
  2. عمل پولیپ بینی با لیزر
  3. اسپری پولیپ بینی
  4. داروهای شیمیایی

اما به این نکته توجه داشته باشید که روش های فوق موقتی بوده و تنها درمان قطعی پولیپ بینی جراحی می باشد.

جراحی آندوسکوپی بینی

در این روش درمانی پولیپ یک لوله را به همراه دوربینی که در سر آن قرار دارد جراح بینی وارد بینی می کند و بعد از مشاهده پولیپ با استفاده از یک وسیله کوچک اقدام به خارج نمودن آن می کند.

پولیپ اکتومی بینی

در این روش درمانی پولیپ های کوچک را با استفاده از یک دستگاه مکش مخصوص پولیپ های خارج می شوند.

عوارض پولیپ بینی چیست ؟

در صورتی که بیمار به موقع برای درمان پوليپ بيني مراجعه نکند ممکن است دچار مشکلاتی همچون آسم ، سینوزیت ، عفونت کاسه چشم و غیره شود.

راه های جلوگیری از پولیپ بینی در کودکان

• در برخی مواقع کودک مبتلا به پولیپ بینی می شود که در این مواقع والدین با رعایت موارد ذیل می توانند از بروز این عارضه در آن ها جلوگیری کنند.
  • والدین بهتر ابه رطوبت محلی که کودک در آن قرار دارد توجه کنند و با استفاده از دستگاه بخور رطوبت آن جا را افزایش دهند.
  • کودک باید به مقدار کافی استراحت کند و از مایعات به میزان زیادی استفاده کند.
  • کودک را بهتر است از عطر ، حیوانات خانگی و دود سیگار به علت اینکه آلرژی زا هستند دور نگه دارید.

هزینه عمل پولیپ بینی چقدر می باشد؟

از آن جا که عوامل متعددی در هزینه عمل پوليپ بيني تاثیر گذار است بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر به مطب مراجعه کنید و پس از معاینه هزینه درمان به شما گفته می شود.

اما به این نکته توجه داشته باشید که صرفا به خاطر هزینه کمتر به هر جراح بینی مراجعه نکرده و ابتدا درباره او تحقیق کنید و پس از آن برای اقدام به جراحی پولیپ بینی به او مراجعه نمایید.

دکتر کیوان خوشخو

جراح و متخصص و گوش و حلق و بینی

جراح پلاستیک صورت و بینی

درباره دکتر کیوان خوشخو