این روزها جراحی بینی ، جزو جراحی های زیبایی به حساب می آید و کاندیدای بسیاری دارد که اغلب این کاندیدها جوانان و نوجوانان هستند. برای نتیجه گیری بهتر و جذاب تر مراقبت های بعد از جراحی بینی که توسط پزشک به شما گفته می شود را حتما رعایت کنید. در ادامه این مقاله از دکتر کیوان خوشخو ، بهترین جراح بینی تهران در نظر داریم شما را با مهم ترین نکات مراقبتی بعد از عمل آشنا کنیم ؛ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی

نکات و مراقبت های بعد از جراحی بینی

  • پس از جراحی تورم و کبودی بر روی بینی و اطراف آن به وجود می آید که برای برطرف کردن آن بهتر است از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • استفاده از دو بالشت در زیر سر به کاهش کبودی و تورم کمک بسیاری می کند.
  • در روز های نخست برای انجام فعالیت های روزانه از فردی کمک بگیرید.
  • از انجام فعالیت های سخت و سنگین بپرهیزید.
  • پس از برداشتن گچ می توانید حمام کنید.
  • از صحبت کردن های طولانی بپرهیزید.
  • از وارد کردن اشیا مانند گوش پاک کن به داخل بینی پرهیز کنید.
  • تا زمان شکل گیری کامل در محل های پر رفت و آمد قرار نگیرید.
  • برای قرار گرفتن در آفتاب حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • به مدت دو ماه در دوران مراقبت های بعد از جراحی بینی ، استفاده از عینک ممنوع می باشد.
  • از صحبت کردن های طولانی بپرهیزد.
  • از خندیدن های بسیار پرهیز کنید.
  • به آرامی مسواک بزنید.

تغذیه بعد از جراحی بینی

تغذیه بعد از عمل بینی جزو مراقبت های بعد از جراحی بینی می باشد که رعایت آن ها در نتیجه جراحی تاثیر گذار است.

  • پس از مرخص شدن به دلیل تاثیرات دارو بیهوشی بهتر است از مایعات شروع کنید تا دچار تهوع نشوید.
  • در روز های ابتدایی از رژیم غذایی نرم استفاده کنید.
  • از خوردن غذا هایی که نیاز به جویدن های بسیار دارد پرهیز کنید.
  • از مصرف غذا های پر نمک و ادویه پرهیز کنید.
  • مصرف آناناس به روند بهبودی کمک بسیاری می کند.
  • بهتر است در این دوران از مصرف میوه های اسیدی پرهیز کنید.

نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی

یکی از نکاتی که پس از جراحی باید به آن خیلی دقت کنید نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی می باشد.

  • در این دوران بهتر است تنها بخوابید.
  • مراقب باشید تا هنگام خواب ضربه ای به بینی تان وارد نشود.
  • بهترین حالت خوابیدن در این دوران طاق باز است این حالت موجب می شود تا آسیبی به بینی تان وارد نشود.
  • سعی کنید در مراقبت های بعد از عمل بینی ، به گونه ای بخوابید که صورت تان بر روی بالشت قرار نگیرد.

نکات بسیاری در رابطه با شستشوی بینی بعد از عمل ، سرگیجه بعد از عمل زیبایی بینی و غیره وجود دارد که در مقالات بعدی به آن ها خواهیم پرداخت.

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر کیوان خوشخو

لزوم استحمام صحیح بعد از جراحی بینی

از جمله مراقبت های بعد از جراحی بینی که باید به آن توجه ویژه کرد ، نحوه استحمام می باشد. همانطور که می دانید رینوپلاستی با هدف برطرف کردن ایرادات ظاهری یا عملکردی بینی انجام می شود که این امر تنها با حذف برخی بافت های چربی ، غضروف ها یا استخوان ها و جابجایی آن ها ، در برخی موارد با پیوند غضروف و استفاده از گرافت و به طور کلی با تغییر ساختار بینی و قرارگیری آن در موقعیت جدید انجام می شود. دکتر کیوان خوشخو و سایر جراحان بینی برای ثابت ماندن بینی در موقعیت جدیدی که دارد از اسپلینت یا چسب بینی بر روی آن استفاده می نمایند که این اسپلینت باید به مدت یک هفته بدون هیچ تغییری به روی بینی قرار داشته و بیمار آن را از هرگونه جابجایی ، آسیب دیدن و خیس شدن حفظ کند. بنابراین فرد باید به نحوی استحمام کند که آب به اسپلینت برخورد نکرده و منجر به تغییر وضعیت آن نشود. همچنین فرد باید در وضعیتی اقدام به دوش گرفتن نماید که تورم بینی او تشدید نشود اگر فرد برای شستشوی بدن خود خم شود ، میزان گردش خون در سر و صورت او زیاد شده و این امر موجب تشدید تورم بینی می گردد.

نحوه استحمام بعد از جراحی بینی

بهتر است فرد پیش از جراحی و درست در شب پیش از آن اقدام به استحمام و شیو موهای زائد بدن خود کند ، با این کار تا چند روز به دوش گرفتن نیازی نخواهد داشت. بعد از عمل در مراقبت های بعد از جراحی بینی از فردی بخواهید که شما را همراهی کند ؛ بر روی صندلی نشسته و از فرد همراه خواهش کنید تا بدن شما را بشوید. با این کار دیگر مجبور به خم شدن نبوده و در نتیجه ورم بینی تان شدت نخواهد یافت. برای شستشوی موها نیز سرتان را به سمت عقب خم کرده و از فرد همراه خواهش کنید تا موهای تان را مورد شستشو قرار دهید ؛ به این ترتیب آب به اسپلینت یا چسب برخورد نکرده و خیس نخواهد شد.

نکته ای در رابطه با استحمام بعد از جراحی زیبایی بینی

پزشکان برای عمل کردن بینی افراد آن ها را تحت بیهوشی عمومی قرار می دهند؛ تاثیر مواد بیهوشی تا چند روز با فرد همراه بوده و ممکن است موجب بروز سرگیجه در آن ها شود. لذا از استحمام با آب خیلی داغ ، نشستن طولانی مدت در وان و همچنین ایستادن طولانی مدت خودداری کنید زیرا ممکن است سرتان گیج رفته و به زمین بخورید.

چسب زدن به بینی بعد از عمل همراه با فیلم

یکی از مهم ترین مواردی که در خصوص مراقبت های بعد از جراحی بینی باید نسبت به آن توجه ویژه ای داشته باشید ، نحوه و مدت زمان چسب زدن به بینی می باشد. به صورت کلی توصیه می شود به مدت 2 ماه به بینی خود چسب بزنید و هر یک روز در میان چسب بینی خود را تعویض کنید. تا زمانی که نحوه چسب زدن را به خوبی نیاموخته اید ، باید برای این کار به مطب دکتر کیوان خوشخو ، جراح بینی خوب در تهران ، مراجعه نمایید. از مراحل مهم در هنگام استفاده از چسب ، تمیز کردن پوست بینی از آلودگی ها و چربی ها می باشد. همچنین باید فشار یکسان و ملایمی به بینی وارد شود تا در نهایت تاثیر مثبتی روی بینی اعمال شود. بعد از گذشت یک ماه از استفاده مداوم چسب ، می توانید در ماه دوم در صورتی که تورم بینی شما تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است ، تنها در شب ها و در طول خواب از چسب بینی استفاده نمایید. در ادامه می توانید فیلم چگونگی چسب زدن به بینی را مشاهده نمایید :

شستشوی بینی بعد از جراحی

بعد از عمل بینی به دلیل تورم و همچنین لخته خون های خشک شده و ترشحات ، بینی دچار گرفتگی خواهد شد. این موضوع می تواند ناراحتی زیادی را برای بیماران به وجود آورد ؛ چرا که تنفس از راه بینی را دشوار می کند. برای این منظور برای شما قطره بینی و همچنین سرم شست و سوی بینی که همان سرم سالین است تجویز می شود. شما به مدت یک الی دو ماه مستلزم هستید تا به صوت مرتب و 2 الی 3 مرتبه در روز بینی خود را شستشو دهید. این کار به خروج ترشحات و تکه خون های خشک شده در بینی کمک کرده و از بروز عفونت جلوگیری می کند و موجب می شود تنفس راحت تری را تجربه نمایید.

چند روز بعد از جراحی بینی می توان کار کرد ؟

برای اینکه دوره نقاهت شما راحت تر و بدون مشکل سپری شود ، توصیه می شود حداقل برای 7 الی 10 روز مرخصی گرفته و در منزل استراحت نمایید. در طول این مدت کبودی ها برطرف شده و تورم بینی تا حدودی کاهش پیدا می کند. از طرفی گچ بینی شما نیز برداشته می شود و تنها نیاز است بعد از 10 روز به بینی خود چسب بزنید و سایر مراقبت های بعد از جراحی بینی را رعایت نمایید. انجام فعالیت های سبک و پشت میزی بعد از 2 روز مانعی ندارد ؛ در صورتی که شغل شما با فعالیت های بدنی سنگین همراه است، بعد از برداشتن گچ میتوانید به کار خود برگردید. بازگشت به محل تحصیل و انجام کارهای خانه بعد از دو روز مانعی ندارد ، تنها توصیه ما به شما این است که از انجام کارهای پرخطر و فعالیت های سنگین خودداری نمایید.

بعد از عمل بینی راه رفتن باید به چه صورت باشد ؟

تا 10 روز در مراقبت های بعد از عمل بینی ، نباید در مسافت های طولانی و با سرعت بالا پیاده روی کنید. اما راه رفتن به صورت آرام مانعی ندارد و توصیه می‌شود از فردای روز عمل به فعالیت‌های معمول برگردید. همچنین توصیه می شود از حمل کردن جسم سنگین در هنگام راه رفتن خودداری نمایید.

آشپزی بعد از جراحی زیبایی بینی

تنها نکته در این خصوص که باید به آن توجه داشته باشید این است که قرار گرفتن در معرض حرارت و گرما در فاصله زمانی کوتاه بعد از انجام رینوپلاستی توصیه نمی شود.

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر خوشخو

فعالیت ورزشی بعد از عمل بینی

شما بعد از انجام عمل زیبایی بینی حداقل به 10 روز استراحت و مراقبت نیاز دارید. در دوره های زمانی مختلف ، برخی از فعالیت های ورزشی وجود دارند که لازم است تا زمان بهبودی از انجام آن ها خودداری نمایید. استراحت کردن در هفته اول بعد از جراحی رینوپلاستی ضروری بوده و تنها می توانید حداکثر تا 2 دقیقه برای کمک به بهبود گردش خون در منزل یا اطراف خانه پیاده روی سبکی داشته باشید. این کار سرعت بهبودی بعد از جراحی را افزایش می دهد. هر گونه فعالیت ورزشی هوازی و دویدن در هفته اول بعد از عمل بینی ممنوع است. همچنین باید از انجام فعالیت هایی که با خم کردن سر همراه است ، پرهیز نمایید و از بلند کردن اجسام سنگین تر از 2 کیلوگرم اجتناب کنید. به مرور که حال جسمی شما بهتر می شود ، می توانید فعالیت های ورزشی را به برنامه خود اضافه کنید ، دقت داشته باشید که باید از انجام ورزش هایی که با خطر وارد شدن ضربه به بینی همراه است ، حداقل تا 6 ماه خودداری نمایید و حتما در هنگام فعالیت های ورزشی مراقب بینی جدید خود باشید ؛ چرا که بینی شدیدا آسیب پذیر بوده و هرگونه ضربه ای ممکن است نتیجه جراحی شما را با تغییر همراه نماید.

مراقبت از پوست بعد از عمل بینی

مراقبت پوستی بعد از انجام عمل زیبایی بینی نیز دارای اهمیت است. از آنجایی که تا یک هفته روی بینی آتل قرار دارد ، باید از شستن صورت با آب و شوینده ها خودداری نمایید و از خیس شدن آتل بینی جلوگیری کنید. بهترین حالت برای تمیز کردن پوست در این دوران استفاده از کمی تونر به کمک پنبه و یا پدها آرایشی است. همچنین می توانید از یک دستمال تمیز نمناک یا دستمال مرطوب برای پاک کردن صورت خود در این مدت استفاده نمایید. بعد از برداشتن گچ بینی می توانید مانند قبل روتین پوستی خود را داشته باشید.