برخی از کسانی که اقدام به جراحی بینی می کنند علاوه بر مشکلاتی همچون قوز روی بینی یا افتادگی نوک بینی دارای ظاهر بینی کجی هستند که این افراد نیاز به جراحی بینی کج دارند. این جراحی جهت ایجاد تقارن در بینی انجام می شود. نکات مهمی در رابطه با عمل بینی کج و تفاوت های آن با جراحی انحراف بینی وجود دارد از این رو در این مقاله از دکتر کیوان خوشخو ، بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی تهران ، به این موضوع پرداخته شده است.

 

جراحی بینی کج - دکتر کیوان خوشخو در تهران

 

چه عواملی در کجی استخوان بینی تاثیر می گذارد ؟

عوامل متعددی در کج شدن استخوان بینی نقش دارد ، برای مثال برخی از افراد از بدو تولد و به صورت ارثی دارای بینی هایی با استخوان کج می باشند. اما رویداد های غیر منتظره همانند تصادف و وارد شدن ضربه هایی محکم می تواند به استخوان بینی نیز می توانند همین آسیب را در پی داشته باشند. گاهی اوقات با توجه به عدم انتخاب یک پزشک با تجربه یا عدم رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی به درستی می تواند فرد را با نتیجه ای همچون کج بودن استخوان بینی رو به رو کند.

روش های درمانی استخوان کج بینی : در صورتی که در انتخاب جراح بینی خود حساسیت های کافی را داشته اید ، حتما به نتیجه ای عالی دست پیدا می کنید در غیر این صورت لازم است تا برای درمان جراحی بینی کج مجددا به پزشکی دیگر مراجعه کنید.

عدم رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی کج : در صورت عدم رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی با کج شدن ساختار بینی خود مواجه شده اید ، توصیه می شود فورا به پزشک اقدام کنید تا بررسی های لازم انجام شود و پروسه درمانی برای شما در نظر گرفته شود. در این مواقع ممکن است پزشک برای رفع این اختلال تکنیک هایی را پیشنهاد کند که ماساژ بینی از جمله آن ها بوده که در اصلاح فرن بینی به زیبا جو کمک خواهد کرد.

خطا پزشکی : مراجعه به یک جراح بینی تازه کار و نداشتن تجربه و مهارت کافی ، شما را  با مشکلات متعددی از جمله کجی بینی رو به رو خواهد کرد. جراح بینی تازه کار بخصوص در جراحی بینی گوشتی برای کاهش ضخامت بینی و استفاده از گرافت دچار مشکل خواهد شد. در این مواقع پزشک نمی تواند سبب ایجاد تقارن و اصلاح تیغه بینی افراد شود که تنها راه درمان و بهبود آن جراحی بینی کج می باشد.

مشخصات و ویژگی های بینی کج به شرح ذیل می باشد :

  • بینی متقارن نمی باشد.
  • در ظاهر فرد ناهماهنگی وجود دارد.
  • گرفتگی بینی بسیار زیاد مشاهده می شود.
  • در این نوع بینی افراد با مشکلات تنفسی مواجه می شوند.

نحوه جراحی بینی کج چگونه می باشد ؟

در این روش جراحی زیبایی بینی ، جراح بینی با توجه به مهارت و تجربه خود یکی از روش های جراحی باز یا بسته را انتخاب می کند. در روش باز ، پزشک متخصص برای اعمال تغییرات بر روی بینی یک برش کوچک بر روی کلوملا ایجاد می کند و پس از جدا نمودن پوست از اسکلت بینی تغییرات مورد نیاز را اعمال می نماید. در این روش عمل جراحی ، جراح پلاستیک بینی دید بهتری برای اعمال تغییرات بر روی بینی دارد. اما در روش بسته هیچ برشی بر روی کلوملا ایجاد نمی شود و تمامی برش ها در داخل بینی می باشد. در رینوپلاستی بسته میزان تورم و کبودی کمتر بوده و مدت جراحی بینی کج با این روش حدود 15 دقیقه کمتر می باشد.

میزان موفقیت در عمل بینی کج چقدر می باشد ؟

کسانی که قصد انجام جراحی بینی کج را دارند نگران هستند که آیا کجی بینی آن ها پس از جراحی به طور کامل برطرف می شود یا خیر؟ باید بگوییم که میزان موفقیت در این عمل جراحی به مهارت جراح زیبایی بینی و میزان کجی بینی بستگی دارد. گاهی ممکن است به دلیل زیاد بودن کجی بینی ، جراحی در دو مرحله انجام شود.

 

جراحی بینی کج - دکتر کیوان خوشخو

تفاوت کجی بینی با انحراف بینی در چیست ؟

بهتر است بدانید که تفاوت این دو جراحی از آن جایی حائز اهمیت می شود که جراحی انحراف بینی یک عمل درمانی محسوب می شود در حالی که رفع کجی بینی یک عمل زیبایی می باشد و بیمه تنها هزینه های درمانی را می پردازد و هزینه عمل های زیبایی بر عهده خود فرد می باشد.

چه نوع بیهوشی برای جراحی بینی کج مورد نیاز است ؟

روند رینوپلاستی معمولاً تحت بیهوشی عمومی به منظور ایجاد شرایط بهتر برای تحمل درد مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی موارد که پیچیدگی درمان چندان شدید نمی باشد ، بی حسی موضعی نیز به عنوان گزینه مطلوب انتخاب می شود.

مراقبت های بعد از جراحی بینی کج به شرح ذیل می باشد :

  • بیمار پس از انجام جراحی باید داروهایی را که دکتر گوش و حلق و بینی خوب در تهران ، تجویز نموده است راس ساعت انجام دهد.
  • از رفتن به مکان های شلوغ که امکان برخورد ضربه با بینی وجود دارد خودداری کند.
  • تا دو هفته بعد از جراحی از داروهای رقیق کننده خون ، مصرف الکل و استعمال دخاینات خودداری کند.
  • تا دو ماه از زدن عینک خودداری نماید.
  • تا یک هفته از انجام فعالیت های سنگین ورزشی خودداری کند.
  • بعد از عمل زیبایی بینی به مدت 24 ساعت بیمار ترشحات جزئی خون از سوراخ های بینی را تجربه می کند. به منظور مهار این ترشحات ، یک پد بینی در زیر سوراخ های بینی قرار داده می شود.
  • به علت وجود پکینگ که با هدف توقف این ترشحات در بینی قرار داده شده است ، به مدت 24 ساعت در بینی خود احساس گرفتگی می کنید.
  • ضربه های وارده برای درمان نواقص بینی باعث متورم شدن پوشش داخلی این اندام می شود. این حس تا سه هفته ادامه دار خواهد بود. همچنین بعد از جراحی بینی کج در تهران در کنار تورم ، بیمار کبودی را نیز تجربه می کند که ظرف 3 تا 6 هفته فروکش خواهد کرد.
  • اگر شکستگی هایی در بینی شما ایجاد شده باشد ، بر روی پل بینی یک اسپلینت قرار داده می شود که بعد از 7 روز برداشته می شود. شما در این مدت زمان باید از اسپلینت بینی در برابر ضربه ، خیس شدگی و هر آنچه موجب تغییر وضعیت این ابزار می شود محافظت نمایید.
  • بلافاصله بعد از جراحی ، به دلیل وجود تورم ، باز کردن چشم ها اندکی دشوار خواهد بود. این حالت به سرعت در روز بعد از جراحی بهبود می یابد.
  • زخم ها در حالت نرمال ظرف 7 روز تا دو هفته بعد از جراحی بهبود می یابد. جراح زیبایی شما به طور کامل راحتی و ایمنی شما را مد نظر قرار می دهد. تورم اطراف بینی چیزی است که فروکش کردن آن به زمان طولانی نیاز داشته و معمولاً بینی 10 ماه تا 1 سال طول می کشد.

 

 

نتایج و چشم انداز جراحی بینی کج

نتیجه نهایی عمل بینی کج در تهران شما در طول زمان نمایان تر می شود. بهبود کامل خطوط بر جای مانده از برش تا یک سال زمان نیاز دارد. بخش عمده تورم در طول 3 ماه فروکش می کند و بقیه به تدریج طی یکسال فروکش خواهد کرد . نتایج معمولاً بلافاصله بعد از برداشته شدن پانسمان قابل مشاهده می باشد ، ولی بهبود بیشتر ویژگی های بینی ظرف 3 ماه آشکار می شود. آنچه از همه مهم تر است شکل ظاهری خلق شده در بینی شما می باشد که با صورت تان در تناسب و هماهنگی فوق العاده بوده و احساس خوب جوانی و زیبایی را در شما ایجاد می کند.

هزینه جراحی کجی بینی چقدر می باشد ؟

هزینه عمل کجی بینی با توجه به دستمزد بهترین جراح بینی تهران ، هزینه بیمارستان و متخصص بیهوشی ، هزینه پرسنل بیمارستان ، هزینه آزمایشات و داروها تعیین می شود. به این نکته توجه داشته باشید که بخاطر هزینه کمتر به هر جراح پلاستیک صورت و بینی مراجعه نکرده و ابتدا درباره او تحقیق کنید.

آیا بعد از جراحی بینی کج ، کج بودن بینی به صورت کامل برطرف می شود ؟

در صوتی که جراح پلاستیک صورت و بینی از مهارت و تجربه بالایی برخوردار باشد ، می داند از چه تکنیکی برای رفع این مشکل استفاده نماید. با اطمینان می توان گفت نتیجه بعد از جراحی زیبایی بینی ، از حالت قبل بهتر خواهد بود. اما همیشه نمی توان کجی بینی را به صورت کامل برطرف نمود و این موضوع به میزان کج بودن بینی فرد و همچنین آناتومی صورت و میزان تقارن دو طرف صورت بستگی دارد.

 

جراحی بینی کج - دکتر خوشخو

 

مزایای جراحی بینی کج

جراحی بینی به عنوان راهی برای تصحیح ناهنجاری ‌ها ، مشکلات و بهبود شکل ظاهری بینی شناخته می ‌شود. متقاضیان همراه با جراحی بینی کج می ‌توانند مزایای بسیاری را تجربه کنند که در زیر به شرح آن ها می پردازیم :

تصحیح ناهنجاری ‌ها : با اهمیت ترین فواید جراحی بینی کج ، تصحیح ناهنجاری‌ های گسترده‌ ای است که یکی از آن ها مشکل تنفسی است که با برطرف شدن انحراف‌ و حذف قسمت‌های زائد ، حاصل می شود.

بهبود در تناسب صورت : عمل بینی کج می‌ تواند با بهبود در شکل و اندازه بینی ، تناسب و هماهنگی بین بینی و سایر قسمت‌های صورت را بهبود بخشد.

افزایش اعتماد به نفس : برخی افراد به دلیل شکل ناهنجار بینی خود احساس ناامنی و کمترین اعتماد به نفس را دارند. از این رو با جراحی بینی کج می ‌توان به بهبود ظاهر افراد ، کمک بسیزایی کرد.

تأثیر مثبت بر روابط اجتماعی : بهبود شکل بینی می‌ تواند تأثیر مثبتی بر روابط اجتماعی فرد داشته باشد. افرادی که از شکل بینی خود راضی نیستند ، ممکن است از شرکت در فعالیت‌ها یا رویدادهای اجتماعی خودداری کنند. به همین جهت با بهبود در ظاهر بینی ، این ناراحتی بهبود می یابد و داوطلب به راحتی‌ تر در جوامع شرکت می کند.

یکی از نکات مهمی که افراد پیش از عمل بینی کج باید رعایت کنند این است که قبل از تصمیم به جراحی زیبایی بینی ، با یک پزشک متبحر مشورت کنند تا متوجه شوند که جراحی بینی در مورد شرایط آن‌ ها مناسب است یا خیر و همچنین چه نتایجی از این پروسیجرانتظار داشته باشند. لازم به ذکر است که مراجعین در این جلسه می توانند اطلاعاتی در خصوص ریسک‌ها ، زمان بهبودی و تدابیر مراقبتی بعد از جراحی نیز توجه داشته باشند.

لازم است برای صاف کردن بینی ، استخوان کج بینی شکسته شود ؟

از سوالات متداول افرادی که قصد جراحی بینی کج در تهران را دارند ، در رابطه با همین موضوع بوده و بیماران تمایل دارند بدانند که برای صاف شدن بینی آن ها نیاز است استخوان بینی آن ها شکسته شود ؟ پاسخ یکسانی برای این منظور وجود ندارد ؛ چرا که نحوه کج بودن بینی همه افراد یکسان نیست به همین جهت در گام اول لازم است معاینات و بررسی های لازم توسط جراح پلاستیک به خوبی انجام شود ، در برخی شرایط با سوهان کشی و جا به جایی استخوان ها اصلاح انجام شده و در برخی موارد لازم است حتما برای صاف شدن و اصلاح تیغه بینی ، استخوان ها شکسته شده و در موقعیت مناسب تری قرار بگیرند. معمولا در کنار برداشتن قوز روی پل بینی و اصلاح کجی بینی با جراحی ، لازم است بینی کمی باریک شود ؛ در غیر اینصورت در نتیجه جراحی شاهد بینی پهن خواهید بود که چندان رضایت بخش نیست.

آیا در طول جراحی بینی کج ، می توان انحراف بینی را درمان نمود ؟

در برخی شرایط ممکن است علت اصلی کج شدن بینی ، با کجی سپتوم و یا انحراف بینی ارتباط داشته باشد در چنین شرایطی با اصلاح انحراف و تیغه سپتوم ؛ کج بودن بینی نیز برطرف می شود. در شرایطی که انحراف نقشی در کج بودن بینی نداشته باشد ، بعد از انجام اصلاحات لازم در خصوص صاف کردن بینی ، می توان انحراف بینی و مسیر تنفسی بیمار را نیز بهبود بخشید.