سالیانه صدها هزار مرد و زن برای دستیابی به ظاهری بهتر و افزایش اعتماد به نفس خود یا درمان مشکلات تنفسی اقدام به جراحی بینی می کنند. در این مقاله می خواهیم به موضوع جراحی بینی و شیردهی بپردازیم تا بانوانی که در این دوره هستند و تصمیم به انجام این جراحی دارند اطلاعات جامع و مفیدی کسب کنند پس با ما همراه باشید.

جراحی بینی و شیردهی

مشکلاتی مانند پولیپ یا انحراف بینی در تنفس فرد اختلال ایجاد کرده و نفس کشیدن را برای فرد سخت می کند، در این صورت با انجام عمل دماغ مشکل موجود حل شده و ادامه زندگی برای فرد راحت تر خواهد گشت.

همچنین چنانچه ظاهر بینی فرد دارای ایراد بوده و با سایر اجزای صورت او در تناسب نباشد، با انجام عمل زیبایی بینی می توان ایرادات ظاهری را برطرف کرده و با بهبود بخشیدن به ظاهر فرد باعث افزایش اعتماد به نفس در او شد.

محدودیت های جراحی بینی و شیردهی

انجام عمل بینی در خانم ها محدودیت هایی نسبت به آقایان دارد که یکی از آن ها موضوع بارداری و شیردهی می باشد.

مادران شیرده معمولا نگران مواردی از قبیل تاثیر مواد بیهوشی بر نوزاد، تحت تاثیر قرار گرفتن آرامش نوزاد، تاثیر سو در میزان شیردهی و غیره می باشند.

لازم به ذکر است که انجام عمل بيني در زمان شيردهي ، هیچ مشکلی برای مادر و نوزاد ایجاد نخواهد کرد و به عبارت دیگر انجام جراحی بینی و شیردهی منافاتی با هم ندارند.

اما مادر برای اطمینان بیشتر باید بعد از گذشت 12 ساعت که اثر داروهای بیهوشی در او از بین رفته است، اقدام به شیردهی به کودک نماید.

لزوم انجام این کار به این دلیل است که مواد بیهوشی موجود در خون مادر برای کودک مشکل ساز نشود و مادر پس از به دست آوردن هوشیاری کامل به کودک خود شیر دهد.

پس از گذشت 12 ساعت مانعی برای شیر دادن به نوزاد وجود نداشته و مادر با خیال راحت می تواند اقدام به شیردهی نماید.

دکتر کیوان خوشخو که عمل دماغ را به طور تخصصی انجام می دهند، مسکن هایی را برای تسکن درد مادر تجویز می نمایند که برای مادر و کودک کوچکترین عوارضی نداشته باشد.

همچنین افراد باید بدانند که انجام جراحی بینی در بارداری ممنوع بوده و به هیچ عنوان امکان پذیر نمی باشد.

جراحی بینی و شیردهی

بیهوشی و تغییر ساختار شیر

کودکان ، برای یک دوره 6 ماهه فقط از شیر مادر تغذیه می کنند . پس از آن مادر می تواند برای تغذیه کودک خود با غذاهای کمکی ، برنامه ریزی کند. از طرف دیگر ، داروهای به کار برده شده در طول بیهوشی و دیگر موقعیت های مرتبط با آن در طول جراحی ، تغییراتی را در ترکیب شیر مادر ایجاد می کنند. کودکان در طول این پروسه هرگز نباید از شیر مادر تغذیه شوند. البته ، وقتی دوره تغذیه با غذاهای کمکی آغاز می شود ، تغذیه با شیر مادر نباید متوقف شود. بنابراین ، می توان قبل از تزریق داروی بیهوشی ، به اندازه کافی شیر مادر را جمع آوری کرد تا در دوره انتظار برای از بین رفتن کامل تاثیرات داروهای بیهوشی از شیر مادر ، با استفاده از شیشه شیر ، شیر مادر را به کودک داد.

تصمیم گیری و صلاحدید پزشک

بعلاوه ، اگر شما قصد دارید بعد از زایمان ، تحت جراحی زیبایی بینی قرار بگیرید ، حتماً باید پزشک خود را در جریان قرار دهید. بنابراین ، جراح پلاستیک شما ، دستورالعمل هایی را در اختیار تان قرار داده و توصیه هایی را در این خصوص ارائه می دهد. به این ترتیب ، فرایند ، در یک مسیر بسیار بی خطر برای کودک و مادر ، با دنبال کردن رهنمودهای ارائه شده توسط پزشک ، پیش خواهد رفت.

برخی از این توصیه ها عبارتند از :

  • کودک نباید در طول بیهوشی از شیر مادر تغذیه کند. این موضوع از قبل ، بین پزشک و مادر مورد بحث قرار گرفته است. البته ، بر اساس ویژگی های شخص و نوع جراحی ، تنوعات جزئی نیز وجود دارد. تاثیرات داروی بیهوشی به طور میانگین ، ظرف یک دوره 8 ساعته از بین می رود. زمان مناسب برای آغاز شیر دهی از سوی پزشک ، تعیین می شود.
  • در طول فرایند بهبود بینی ، هیچ جای نگرانی در خصوص سلامت شما و نوزاد تازه متولد شده تان وجود ندارد.
  • شما می توانید بعد از روند جراحی ، از بینی تان در برابر هر نوع آسیب دیدگی ، مثل هر بیمار قرار گرفته تحت جراحی دیگری ، مراقبت کنید. فقط باید مراقب باشید که بینی تان ، هنگامی که نوزادتان را در آغوش گرفته اید ، در معرض ضربه ناگهانی ، قرار نگیرد.
  • قبل از جراحی ، باید با جدّیت ، قوانینی را که از سوی پزشک ، در اختیار شما قرار داده شده است ، دنبال کنید. برای مثال ، شما باید در مورد تغذیه ، بخصوص به عنوان یک مادر ، بسیار محتاط عمل کنید.
  • زنانی که تحت جراحی قرار می گیرند ، به کمک اطرافیان ، در زمان شیر دهی ، نیاز پیدا می کنند. مراقبت از کودک در رأس فهرست کمک های دریافت شده از اطرافیان قرار دارد ، چون یک مسئولیت سنگین خصوصاً بلافاصله بعد از جراحی محسوب می شود. در واقع ، بعد از فرایند ، افرادی که تحت جراحی قرار گرفته اند ، باید به اندازه کافی استراحت کنند و در طول روز ، جنب و جوش کمتری داشته باشند.