جراحی بینی در بارداری یکی از مهم ترین موضوعات در جراحی بینی می باشد که در این مقاله می خواهیم به آن بپردازیم. بسیاری از بانوان درباره جراحی قبل از بارداری و برخی دیگر درباره بارداری بعد از عمل بینی سوالاتی را می پرسند؟

این افراد می توانند برای دریافت سوالات شان این مقاله را مطالعه کنند.

جراحی بینی در بارداری

از آنجا که جراحی زیبایی بینی یک عمل اورژانسی محسوب نمی شود پس فرد زمان کافی برای تحقیق و انتخاب یک جراح بینی خوب را دارد، برای کسب اطلاعات بیتشتر درباره نحوه انتخاب جراح می توانید به مقالات مرتب به آن مراجعه کنید.

پس از اینکه یک جراح خوب و با تجربه را انتخاب کردید برای مشاوره به مطب او بروید، و تمامی سوالات خود را از جراح بینی مورد نظر بپرسید.

نکاتی درباره جراحی بینی در بارداری

افرادی که در دوران بارداری برای انجام جراحی زیبایی مراجعه می کنند باید به آن ها بگوییم که این عمل جراحی در این دوران اکیدا ممنوع است و هیچ جراح بینی در دوران بارداری اقدام به جراحی فرد نمی کند و به همین علت است که پیش از جراحی زیبایی برای بانوان آزمایش بارداری تجویز می شود.

علت منع جراحی بینی در بارداری این است که برای عمل باید از دارو ، آرام بخش و غیره استفاده می شود که بر روی جنین در حال رشد تاثیر منفی می گذارد.

جراحی بینی قبل از بارداری

یکی از سوالات متداولی که پرسیده می شود این است که تا چند وقت بعد عمل میشه باردار شد یا زمان مناسب بارداری بعد از جراحی کی می باشد؟

باید بگوییم که بیمار می تواند پیش از اقدام به بارداری جراحی انجام دهد و 2 ماه بعد از جراحی می تواند اقدام به بارداری کند، اما بهترین جراح معمولا به بیمار خود توصیه می کند تا یکسال صبر کند.

جراحی بینی بعد از بارداری

بانوان می توانند 2 ماه بعد از زایمان اقدام به جراحی زیبایی کنند اما به آن ها توصیه می کنیم که مقاله مربوط به جراحی و شیردهی را مطالعه کنند تا خود و فرزندشان دچار مشکلی نشوند.

جراحی بینی در بارداری

تاثیر بارداری بر عمل زیبایی بینی چیست؟

با بگوییم بانوان در دوران بارداری تغییرات قابل توجهی را مانند تورم بینی ، ضخیم شدن دیواره بینی و غیره متحمل می شوند، اما جای نگرانی وجود ندارد پس از گذراندن دوران بارداری و از بین رفتن آن ها بینی به حالت قبل خود باز می گردد و بارداری تاثیر بر روی ظاهر بینی عمل شده ندارد.

جراحی بینی در حین بارداری

گاهی برنامه ریزی زمانی ، با پیش آمدن یک رویداد ، بهم می خورد. در زنانی که برای انجام عمل بینی برنامه ریزی کرده و ناگهان متوجه شده اند که قبل از رسیدن موعد جراحی ، باردار هستند ، شرایط ، برای آنها تا حدودی نا امید کننده است. جراحی های گزینشی از جمله رینوپلاستی ، در طول بارداری ، ممنوع می باشند. هر چند کار انجام شده بر روی بینی ، به ناحیه رحم ارتباطی ندارد ، ولی تزریق داروهای بیهوشی می تواند برای جنین در حال رشد شما مضر باشد. ریسک کردن در خصوص سلامت نوزاد ، فقط برای انجام یک پروسیجر گزینشی که اجرای آن می تواند به زمان دیگری موکول شود ، بسیار خطرناک است.

اگر به علت انحراف سپتوم یا باریک بودن شدید مسیرهای جریان هوا از راه بینی ، دچار مشکل هستید ، در این شرایط ، جراحی دیگر یک فرایند گزینشی محسوب نمی شود چون سلامت شما به دلیل نرسیدن اکسیژن کافی ، در معرض خطر است. به این ترتیب ، علیرغم باردار بودن ، رینوپلاستی به یک فرایند الزامی تبدیل می شود. البته احتمال وقوع چنین حالتی ، بسیار اندک است. پزشک شما را مورد ارزیابی قرار می دهد تا با بررسی خطرات و مزایا ، به این جمع بندی دست پیدا کند که آیا انجام جراحی به صلاح است یا خیر.

نتایج جراحی بینی در بارداری

بدن در طول بارداری ، در معرض تغییرات بسیاری قرار می گیرد. این تغییرات شامل تورم بینی و حتی ضخیم شدن دیواره های بینی است. برخی زنان تولید مخاط بیشتر و گرفتگی مجاری بینی و حفره های سینوسی را تجربه می کنند. همه این تغییرات ، می تواند باعث بروز مشکلاتی در بینی شود.

خبر خوب اینکه نتایج رینوپلاستی ، به گونه ای طراحی شده اند که در طول بارداری و بعد از آن ، کاملاً حفظ شده و دستخوش تغییر نشوند. هر چند متورم و پف کرده به نظر رسیدن بینی در طول دوره بارداری کاملاً طبیعی است ، ولی این علائم کاملاً در طول دوره بارداری ، طبیعی بوده و بعد از بارداری ، فروکش می کند. اگر در اثر متورم شدن بینی ، با مشکل روبرو شدید ، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرده و درمان مناسب را جستجو کنید.

تا زمان اتمام داروهای بعد از جراحی برای باردار شدن دست نگه دارید.

بسیاری از جراحان ادعا می کنند که جراحی اختلالی در فرایند بهبود بعد از پروسیجر رینوپلاستی ایجاد نمی کند و شما می توانید به محض توقف مصرف داروهای تجویز شده جهت مصرف بعد از جراحی زیبایی بینی ، باردار شوید. برخی جراحان دیگر ، مدعی هستند که بارداری بر روی نتیجه جراحی بعد از 4 الی 6 ماه ، تاثیری نمی گذارد.

اصل موضوع این است که باردار شدن بعد از جراحی ، به سرعت بهبود شخصی شما و داروهایی که مصرف می کنید ، وابسته است. جراحان رینوپلاستی ، اغلب آنتی بیوتیک و داروی مسکن را تجویز می کنند که دو داروی قوی بوده و نباید در زمانی که قصد باردار شدن را دارید ، وارد سیستم بدن شوند.

برای حفظ جانب احتیاط ، چند هفته بعد از اتمام دوره مصرف داروها قبل از برنامه ریزی برای باردار شدن دست نگه دارید.

عوارض بارداری بلافاصله بعد از رینوپلاستی

یکی از مهم ترین سوالاتی که در زمینه جراحی بینی و بارداری وجود دارد این است که آیا حاملگی بعد از عمل دماغ عوارضی در پی دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم برای این که نتایج عمل زیبایی بینی تحت تاثیر بارداری قرار نگیرد بهتر است یک فاصله زمانی کوتاه و مناسب میان زمان حاملگی و رینوپلاستی وجود داشته باشد. همانطور که می دانید عمل زیبایی دماغ یکی از بزرگ ترین و پرطرفدار ترین جراحی های زیبایی صورت می باشد که دوران نقاهت آن در مقایسه با دیگر روش های عمل جراحی بیشتر و حساس تر می باشد ؛ چرا که طی انجام آن تغییرات بسیار زیادی بر روی بینی انجام می شود. از همین رو به منظور رسیدن به نتایج ایده آل و دلخواه لازم است تا متقاضیان دوران نقاهت و نکات مراقبت های بعد از جراحی را جدی بگیرند. باردار شدن بلافاصله بعد از انجام عمل جراحی  باعث تشدید تورم فرم بینی و صورت می شود و از انجایی که دوران بارداری نیز از حساسیت و پیچیدگی بسیار زیادی برخوردار است و تغییرات هورمونی و ظاهری بسیار زیادی در بدن بانوان ایجاد می شود، نیاز است تا زمانی که نتایج قطعی در بینی فرد مشخص شود اقدام به بارداری نشود و تا زمان مناسب صبر گردد. بدین ترتیب دارو ها و اصلاحاتی که بر روی بینی انجام شده است ، پس از جراحی به خوبی اثر می گذارند و تغییرات را نمایان می سازند. اگر فرد با طی کردن مدت زمان مشخص شده از سوی جراح بینی اقدام به بارداری کند نتایج ثابت می شوند و با تغییرات دوران حاملگی تغییر نمی کنند.

آیا بعد از بارداری بینی افتادگی پیدا می کند؟

بعد از باردار شدن یا داشتن زندگی نرمال هیچ اتفاقی برای بینی رخ نمی دهد. افرادی که در گذشته بینی خود را عمل کرده اند و باردار می شوند مانند سایر افراد در دوران حاملگی تا زایمان بینی شان ورم می کند که باید گفت پس از گذشت 2 الی 3 ماه بعد از زایمان ، تورم از بین می رود و هیچ تاثیری بر روی شکل بینی ندارد.

تاثیر مصرف قرض ضد بارداری بر جراحی بینی

ممکن است برای برخی از بانوان این سوال به وجود آید که قرص ضد بارداری بر روی نتایج رینوپلاستی تاثیری دارد یا خیر در پاسخ به این سوال باید بگویم خیر ، لازم نیست برای انجام عمل دماغ مصرف این نوع دارو ها را قطع کنید اما بهتر است در این رابطه با پزشک خود صحبت کنید و طبق دستور العمل های پزشک معالجتان آن را مصرف نمایید. جراحی بینی و بارداری در صورتی که فاصله زمانی درستی میان آن ها وجود داشته باشد هیچ مشکلی برای نتایج رینوپلاستی به وجود نمی آورد. پس اگر قصد دارید بعد از انجام این پروسیجر حامله شوید یا پیش از انجام آن باردار شده اید بهتر است با پزشک خود در رابطه با فاصله زمانی مناسب صحبت کنید تا پس از آن به عوارض جانبی خاص و غیر قابل جبرانی دچار نشوید.